Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Career Services

Career ServicesCarrière-advies

Sollicitatiebrief

Wanneer je solliciteert, zullen de meeste werkgevers in eerste instantie je cv doornemen. Wekt die interesse op, dan wordt ook je brief gelezen. Je sollicitatiebrief is een aanvulling op je cv waarbij je ingaat op wie jij bent en wat jouw drijfveren zijn. Geen cv in verhaalvorm dus, maar een goed geschreven tekst waarin je je voorstelt aan je mogelijke nieuwe werkgever.

Download de factsheet
Download factsheet!

Aandacht trekken

Lezers van sollicitatiebrieven worstelen zich meer dan eens door grote stapels sollicitatiebrieven heen. De eerste zin van je brief is daarom belangrijker dan je denkt. Die zou de aandacht moeten trekken. Durf afstand te nemen van de veilige standaard openingszinnen als “Naar aanleiding van de vacature”. Begin liever met een sterke oneliner over jouw vakgebied of jouw ambities. Evengoed valt je brief op wanneer de lezer jouw naam herkent door eerder contact. Bellen voordat je je brief verstuurd is dus waardevol, mits je natuurlijk daadwerkelijk iets zinnigs te vragen hebt over de functie.

Insteek

Meer dan eens lezen werkgevers dat hun organisatie een geweldige plek is om te werken, maar nauwelijks waarom de sollicitant interessant is voor de organisatie. Het is goed om te benoemen waar je interesse vandaan komt, maar de kern van je brief zou moeten gaan over wat jij te bieden hebt. Je cv laat zien dat jij de juiste vaardigheden en kennis bezit. Dus gebruik je je brief om te laten zien dat je de gedrevenheid, visie en persoonlijkheid hebt die bij de organisatie past.

Workshops CV and Cover Letter
W orkshops (ENG)
Check aanbod

Stijl

Je sollicitatiebrief is maatwerk. Goede brieven richten zich op de match tussen wat gezocht wordt en wat jij te bieden hebt. Nog betere brieven sluiten ook nog eens naadloos aan bij de communicatiestijl van die onderneming. Die communicatiestijl ontdek je bijvoorbeeld via de website van je mogelijke nieuwe werkplek. Dat kan je helpen bij de keuze in welke mate je formeel, informeel, zakelijk of creatief wilt schrijven. Bij alles wat je schrijft, mag je jezelf de vraag stellen of je dat prettig leesbaar en interessant doet. Een goede toon is lastig, maar kan een groot verschil maken. Voor de vorm van jouw sollicitatiebrief zou je de AIDA structuur kunnen toepassen. In de factsheet laten we je zien hoe je dat kan doen.

Laatst gewijzigd:17 februari 2017 11:07
printOok beschikbaar in het: English