Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Career Services

Career ServicesCarrière-advies

Personal branding

De concurrentie op de arbeidsmarkt lijkt groter dan ooit. Personal branding is een techniek om jezelf te onderscheiden van anderen. Daarbij beschouw je jezelf als merk en probeer je specifieke associaties aan jezelf te verbinden.

download de factsheet
Download factsheet!

Definitie en aanpak

We hebben bepaalde associaties bij bepaalde merken, maar ook bij mensen. Wanneer je aan personal branding doet probeer je te sturen welke associaties wel en niet aan jouw naam verbonden worden. Dat doe je door een klein aantal van jouw interesses en vaardigheden te benadrukken en die helder en consequent uit te dragen. Om te kiezen welke interesses en vaardigheden een duidelijke brand vormen, zul je over veel zelfkennis moeten beschikken. Kies kenmerken die samen een helder, samenhangend en uniek verhaal vormen.

Duidelijkheid

De kans is groot dat je een brede interesse hebt. Waarschijnlijk heb je ook verschillende eigenschappen en vaardigheden die van pas zouden kunnen komen in een baan. Hoewel een brede interesse en een diversiteit aan nuttige kwaliteiten waardevol zijn, kan het ook afdoen aan je verhaal. Anderen zullen minder goed weten wat je later wilt bereiken en wat voor baan goed bij je zou passen, waardoor ze per definitie minder voor je kunnen betekenen. Juist door nadruk te leggen op specifieke eigenschappen, interesses en vaardigheden kunnen anderen makkelijk inzien wat ze aan jou hebben.

Workshop Boost je netwerk
Workshops (NL)
Check aanbod

Overtuigingskracht

De specifieke elementen die je benadrukt zullen samenhang met elkaar moeten hebben. Alleen dan voelt je boodschap logisch en wordt die boodschap overtuigend. Kies daarom eigenschappen en vaardigheden die goed bij de interesse passen die je centraal zet binnen jouw brand, of andersom. Overtuiging door middel van personal branding gebeurt online, maar ook offline. Soms krijg je de ruimte om uitgebreid te vertellen, en soms zul je je verhaal in een paar zinnen moeten kunnen doen. Wanneer je de ruimte krijgt, probeer dan altijd te benadrukkenwaaromje doet wat je doet. Dat maakt je verhaal interessanter en overtuigender. Bij goede personal branding houd je rekening met eenvoud, samenhang en uniciteit, maar ook met overtuigingskracht.
Laatst gewijzigd:17 februari 2017 11:07
printOok beschikbaar in het: English