Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Career Services
Career Services Actueel

Woorden die je bijblijven

The Elevator Pitch
15 december 2014

Je bent het antwoord op een vraag en de oplossing voor een probleem. Misschien had je dat zelf nog niet zo bekeken. Laat staan onder woorden gebracht. Een Elevator Pitch zorgt ervoor dat je in weinig tijd met een begrijpelijk en interessant verhaal duidelijk kunt maken wie jij bent.

Een Elevator Pitch geeft een luisteraar inzicht hoe jij iets bij kunt dragen aan wat hij of zij doet. Dat komt niet alleen van pas bij bijzondere ontmoetingen met interessante contacten. Ook in andere situaties, zoals bij een sollicitatiegesprek, zul je gevraagd worden iets over jezelf te vertellen. Dan heb je voordeel van verwoordingen die jouw talenten helder uitleggen.

Tips om een geweldige pitch te geven

1. Met je pitch geef je indirect antwoord op drie vragen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat voeg ik toe?’. Bekijk deze afspeellijst van Pitcholoog Edo van Santen eens. Die staat vol met opnames van sprekers die een Pitch geven. De ene pitch is beter dan de andere, maar ze bieden samen wel inspiratie.

2. Je pitch is idealiter zo’n 40 seconden tot 1 minuut. Het is vaak makkelijker om meer te vertellen dan ter plekke je pitch in te moeten korten. Wees je bewust van de belangrijkste elementen in je pitch. Mocht je minder tijd hebben, dan weet je wat kern- en wat bijzaak is. Je zou in staat moeten zijn je pitch samen te vatten tot een oneliner. Probeer nooit je hele CV te delen. Beperk je liever tot iets dat jou typeert of uniek maakt.

3. Bedenk een prikkelende opening. Meestal ligt die opening redelijk op één lijn met de samenvatting van je pitch in één zin.

4. Gebruik de formuleringen die over jou gaan. Niet ‘bij mijn studie leer je …’, maar ‘ik heb geleerd …’. Dat maakt je verhaal persoonlijk. Gebruik daarbij liever ook geen passieve zinnen. ‘ik word gevraagd om …’ is beter dan ‘mensen vragen me om …’.

5. Vermijd woorden die de kracht van jouw verhaal afzwakken, zoals ‘misschien’, ‘eventueel’ of ‘een beetje’. Een spreker met zelfkennis is zeker van zijn zaak. Weet wat je wel en wat je niet te bieden hebt.

6. Gebruik begrijpelijke taal. Jargon is alleen voor vakgenoten. Engelse termen zijn vaak vervangbaar door Nederlandse begrippen.

7. Sluit af met een verzoek. Een verzoek aan de ander om te vertellen wat hij of zij doet. Of een verzoek om contact te zoeken op LinkedIn. Of misschien wel om je CV eens op te sturen. Een pitch is geen monoloog, maar onderdeel van een goed gesprek.

Dit is jouw moment

Je zult meestal overvallen worden door de gelegenheid je pitch te geven. Geen pitch zal perfect gaan. Dat wordt gelukkig ook niet van je verwacht. Enthousiasme maakt veel goed. Doe jezelf niet beter voor dan je bent, maar doe jezelf ook zeker niet tekort. Geloof in jezelf, want alleen dan zullen anderen dat ook doen. En begrijp dat een Elevator Pitch niet alleen jou, maar ook jouw gesprekspartner ten goede komt. Want ook hij luistert liever naar een helder en inspirerend verhaal dan een verhaal vol onduidelijkheid en twijfel. Dit is jouw moment. Maak het waardevol!

Laatst gewijzigd:29 november 2019 16:26
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...