Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Career Services
Career Services Actueel

Onstopbaar gedreven

20 februari 2015

Geef me werk dat bij me past. Dan hoef ik nooit meer te werken. Ik droom van een baan waarmee ik niet meer kan stoppen. Omdat ik onstopbaar gedreven ben. En werkgevers? Die hopen op werknemers die zich zo voelen. Om je als werknemer zo te voelen heb je focus en visie nodig. Weet wat je wilt, dan willen werkgevers jou.

In het ideale cv valt op dat al jarenlang naar een bepaald doel wordt toegewerkt. Dat getuigt van motivatie. En werkethos is de meest gezochte soft skill in sollicitanten. Caroline Froeling van het Talent & Career Center maakt het belang van focus heel duidelijk in een workshop die ze bij NEXT geeft. Probeer geen alleskunner te zijn. Verval niet in algemeenheden. Je motivatie, talenten en werkethos zijn pas geloofwaardig als je een focus kiest. Om dat te kunnen, moet je een visie hebben.

Ik bekeek vacatures als boodschappenlijstjes. Als opsommingen van kwaliteiten die een werkgever eist. Ik had het mis. De meeste vacatures bevatten maar een paar harde eisen. Een groot deel is opvulling. Daar leg je liever niet de nadruk op. Houd ruimte in je brief en cv vrij om je visie naar voren te brengen.

Misschien hebben de meeste studenten wel een hekel aan solliciteren omdat ze zich gevoelsmatig voor moeten doen als de belichaming van het lijstje in de vacature. Het gevoel dat je in een brief en cv alles naar voren laat komen. Terwijl je eigenlijk zou moeten kunnen vertellen wie je écht bent. En dat kan. Dat is precies wat de beste sollicitanten doen. Zij hebben zelfkennis. Ze weten wat ze te bieden hebben.

De meest succesvolle sollicitanten herkennen de kern van een vacature. Wanneer ze daar aan voldoen gaan ze aan de slag. Dan beschrijven ze waarom ze geschikt zijn, maar ze durven ook nadruk te leggen op de vaardigheden die het meest bij hen passen. Ze kennen hun eigen talenten. Dit zijn de sollicitanten met een visie. Ze zijn de individuen die weten waar ze naar toe willen.

Simon Sinek wist de sleutel tot succes precies op die manier samen te vatten. “People don’t buy what you do. They buy why you do it.” Zijn analyses van succesvolle bedrijven en sprekers maakten duidelijk dat je met een visie écht groot wordt. Wees eens eerlijk tegenover jezelf. Waarom doe je wat je doet? Maak je bepaalde werk- en studiekeuzes omdat ze makkelijk zijn? Of maak je je keuzes vanuit een visie en een ideaalbeeld? En welke woorden zet jij op papier als je gaat solliciteren?

Laatst gewijzigd:29 november 2019 16:26
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...