Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Career Services
Career Services Actueel

Zoete aardbeien en bittere teleurstelling

17 april 2015

Een groot deel van alle aardbeien groeit in kassen. En dat vinden ze heerlijk. Er is altijd genoeg water, warmte en licht. Als het buiten eens stormt, dan zitten ze binnen prima. Want aardbeien zijn dan misschien in veel opzichten toppers, ze kunnen wel slecht tegen een stootje.

Wil je meer achtergrond informatie of reageren op dit blog? Lees hem op Medium!

Altijd mooi weer

In Taiwan wordt de aardbei metaforisch gebruikt om Taiwanese jongeren van onze generatie te duiden. Want onze generatie, zeggen ze, is de eerste generatie die in bescherming is grootgebracht. We zijn Generatie Y, Generatie Einstein en The Strawberry Generation. Ook in Nederland hebben de meeste van onze helikopterouders altijd klaargestaan om tegenslag te voorkomen of op te lossen. We zijn daardoor misschien wel ontwikkelde en intelligente aardbeien geworden, maar we weten niet goed hoe we om moeten gaan met teleurstellingen. Dat hebben we nooit geleerd.

Teleurstelling tijdens je groei


De studenten die het beste presteren lijken het minst goed om te kunnen gaan met teleurstellingen. Begrijpelijk, want voor studenten die hun studie met gemak hebben doorlopen komt een afwijzing na een sollicitatie het meest onverwacht. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze niet hebben geleerd hoe ze op zoiets moeten reageren. Door jong om te leren gaan met kleine tegenslagen, zijn grotere tegenslagen op latere leeftijd makkelijker te verwerken, legt David Elkind uit. Tegenslag is volgens hem daarom een belangrijk onderdeel in onze ontwikkeling. Door onderuit te gaan leren we weer op te staan.

Verwerken door te nuanceren


Na een mislukte sollicitatie is het makkelijker weer overeind te krabbelen als je in staat bent te nuanceren. Een afwijzing betekent vaak dat je er niet in geslaagd bent een werkgever te overtuigen van jouw vaardigheden en eigenschappen. Of dat de lezer van jouw brief heel anders is dan jij, waardoor er geen connectie werd gevoeld. Of misschien was jouw talent niet het talent dat de werkgever nodig had. Dat zijn logische oorzaken, maar toch lijken we na een afwijzing massaal te concluderen dat we ons niet hebben kunnen meten aan de andere sollicitanten. Het is makkelijk om te denken dat we minder goed zijn in wat we doen dan onze concurrentie. Maar als je dat gelooft, dan maak je het jezelf moeilijk.

Groeien door te leren


De Japanse Miyazawa beschreef tegenslag als brandstof bij het bereiken van onze doelen. Wanneer je solliciteert is afwijzing soms pijnlijk, maar wel leerzaam. En dat kan nodig zijn voordat je je doel kunt bereiken. En misschien is het wel zoals Confucius beweerde: “Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je maar niet stopt”. Door opnieuw contact te zoeken en te achterhalen waarom je niet bent gekozen vergroot je je kansen voor een volgende sollicitatie. Maar dan moet je wel een aardbei met lef zijn. Oefening baart kunst, geldt ook hier.

Laatst gewijzigd:20 december 2022 13:41
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...