Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenTheologie
Header image Theologie

Theologie

Programma

  • 1e jaar

    In het eerste jaar volg je het programma dat voor jou van toepassing is. Er zijn verschillende programma's:

    • Theologie (vak: Godsdienstpsychologie en -sociologie)
    • Theologie met PThU-traject wanneer je je wilt voorbereiden op de predikantsmaster van de PThU (vak: Praktische Theologie).

    In alle programma's volg je: Hebreeuws; Hebreeuwse Bijbel: Tekst en Context; Exegese Oude Testament; Nieuwe Testament: Tekst en Context; Godsdienstfilosofie en Ethiek: (A)Theïsme; Concepten en Methoden

  • 2e jaar

    In het tweede jaar krijg je altijd de vakken Exegese Nieuwe Testament; Christendom; Islam. Daarnaast volg je:

    • Theologie: Arabisch en/of keuzevakken Religiewetenschappen (RW); Godsdienstfilosofie 2
    • Theologie met Grieks (als je geen eindexamen Grieks hebt gedaan): Grieks; keuzevak RW; Godsdienstfilosofie 2
    • Theologie met PThU-traject: Dogmatiek; Arabisch of keuzevakken RW; Godsdienstpsychologie en -sociologie
    • Theologie met PThU-traject met Grieks: Grieks i.p.v. Arabisch/keuzevak
  • 3e jaar

    De opbouw van je derde jaar is afhankelijk van het programma dat je volgt:

    • Theologie: Universitaire minor + vrijekeuzeruimte (voor bijvoorbeeld stage) óf minor Geestelijke Verzorging óf Educatieve minor óf studie in het buitenland; facultaire specialisatie minor; bachelorproject inclusief afstudeerscriptie.
    • Theologie met PThU-traject: PThU minor; facultaire specialisatie minor; bachelorproject inclusief afstudeerscriptie.

Programma-opties

  • University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

    Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

    Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 EC naast je reguliere bacheloropleiding van 180 EC en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert.

    Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Hebreeuws 1 & 2; Theologie: Concepten en methoden; Hebreeuwse Bijbel: Tekst en Culturele Context (30 EC)
Exegese Oude Testament; Godsdienstpsychologie en -sociologie (15 EC)
Nieuwe Testament: Tekst en Context, Godsdienstfilosofie; (15 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Grieks 1 en 2; Christendom tot de Reformatie; Christendom vanaf de reformatie (30 EC)
Exegese Nieuwe Testament; Keuzevak religiewetenschappen: Religie en Politiek óf Religie, Media en Populaire Cultuur (15 EC)
Islam: Geschiedenis, Bronnen en Gebruiken; Godsdienstfilosofie en Ethiek 2 (15 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
PThU-minor, óf minor Geestelijke Verzorging óf Educatieve minor (30 EC, facultatief)
Universitaire minor + vrije keuze ruimte. (30 EC, facultatief)
Specialisatieminor: Joodse, Christelijke en Islamitische oorsprong óf Geleefde religie óf The limits of Bing Human (15 EC, facultatief)
Bachelorproject: afstudeerscriptie en scriptieseminar (15 EC)

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 20 weken
  • Maximaal 30 EC

De Bachelor Theologie heeft verscheidene uitwisselingscontracten met andere universiteiten binnen en buiten Europa om daar een deel van de studie te volgen. Ook is het mogelijk een stage of afstudeeronderzoek in het buitenland te doen. Voor een overzicht van onze exchange partners, zie: http://www.rug.nl/ggw/education/prosstud/exchangeprogrammes/partneruniversities

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?
  • Topopleiding volgens Keuzegids Universiteiten
  • Intellectueel stimulerende omgeving binnen een brede openbare universiteit.
  • Gericht op alle Abrahamitische religies, dus incl. bestudering Islam / Koran
  • Mogelijkheid om Arabisch te leren.
  • Kleinschalig onderwijs en intensieve begeleiding.
  • Goede aansluiting op de predikantsmaster van de Protestants Theologische Universiteit (PThU).

Om je te ondersteunen bij de studie zorgt de faculteit voor een studeerbaar rooster, een actieve studiebegeleiding door mentoren, docenten, student-assistenten en de studieadviseur, een snelle nakijktijd van tentamens en een goede bereikbaarheid van docenten en de studieadviseur. In het onderwijsprogramma van het eerste jaar zijn bovendien een aantal studievaardighedenmodules opgenomen met als doel je direct aan het begin van je opleiding het juiste studiegedrag aan te leren.

Tijdens de introductie maak je kennis met je mentoren en met de studieadviseur. De mentoren zijn ouderejaarsstudenten, die een speciale training hebben gekregen. Iedere mentorgroep telt maximaal tien eerstejaarsstudenten en twee mentoren. In acht bijeenkomsten maken de mentoren je wegwijs op de faculteit. Ook begeleiden en adviseren zij je bij het (leren) studeren. Daarnaast wordt je de gelegenheid geboden om aan de mentoren vragen te stellen of zaken voor te leggen die niet tijdens de groepssessies besproken kunnen worden. De studieadviseur voert aan het begin van het studiejaar met alle eerstejaarsstudenten een kennismakingsgesprek. Hierin komen je verwachtingen van de opleiding ter sprake en eventuele bijzondere omstandigheden. Alle eerstejaarsstudenten ontvangen vervolgens aan het eind van het eerste semester een uitnodiging voor een studievoortgangsgesprek met de studieadviseur. Je kunt ook zelf contact opnemen met de studieadviseur als je studievertraging dreigt op te lopen. De studieadviseur kan je helpen bij je studieplanning, maar je ook op vertrouwelijke basis adviseren bij studieproblemen en/of persoonlijke problemen.

  • Testimonial van Eelco Glas

    De mogelijkheden zijn grenzeloos

    Ik had als scholier eigenlijk twee grote interesses: geschiedenis en filosofie. De studie theologie in Groningen bood mij het beste van beiden. Ik heb gekozen voor Groningen omdat de opleiding hier niet-kerkelijk gebonden is.

    Sluiten
    – Eelco Glas
  • Testimonial van Tirtsa Liefting

    Je houdt je bezig met hele wezenlijke vragen

    Ik heb voor theologie gekozen vanuit een interesse voor religie en cultuur. Bij theologie kijk je vanuit allerlei verschillende hoeken naar het verschijnsel religie. Van godsdienstfilosofie tot het Oude Testament in zijn culturele context en van Ethiek tot Islam. Juist deze diversiteit, maar toch ook weer de toespitsing op religie en cultuur sprak mij heel erg aan.

    Daarnaast werd ik aangetrokken door de grote relevantie van theologie, religie is namelijk iets wat iedereen op een bepaalde manier bezig houdt. Ik heb voor Groningen gekozen vanwege haar goede referenties, de opbouw van de bachelor, haar reputatie als een bruisende studentstad en vanwege de mooie en gezellige faculteit.

    De studie is een uitdaging. Dat komt denk ik vooral doordat je je bezig houdt met hele wezenlijke vragen. Geloof is heel belangrijk voor mijzelf, maar op college en in je zelfstudie ben je er op een wetenschappelijke manier mee bezig. Het is uitdagend om dit met elkaar in evenwicht te brengen en met elkaar te verbinden. Maar meer nog dan uitdagend is dit vooral erg verrijkend, ik ben veel bewuster bezig met God en geloof en heb ontzettend veel geleerd. Talen zijn niet mijn sterkste kant, en daar heb ik dan ook wel veel moeite mee gehad. Maar ondanks dat is het door de uitstekende begeleiding, ook mij gelukt om deze vakken in een keer af te ronden.

    Na mijn bachelor Theologie ga ik waarschijnlijk de master predikant-geestelijke verzorging aan de PThU doen. Ik wil namelijk graag de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie, in mijn baan in de praktijk gaan brengen. Ik vind het heel interessant om bezig te zijn met de vraag, welke plaats religie in de moderne samenleving heeft. Daarnaast lijkt het me heel interessant om met mensen te praten over de dingen die hen bezig houden en samen na te denken over hun vragen (omtrent God en geloof). Het lijkt me heel gaaf om mensen daarin verder te helpen.

    Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik zeker weten weer voor Theologie in Groningen kiezen. Ik kom eigenlijk keer op keer weer tot de conclusie dat Theologie echt een studie is die heel goed bij mij past. Daarnaast ben ik ontzettend tevreden over de kwaliteit van het onderwijs aan de faculteit en vind ik de samenwerking tussen de RUG en de PThU over het algemeen heel goed.

    Sluiten
    – Tirtsa Liefting
  • Testimonial van Mark de Jager

    Veel ruimte voor discussies

    Theologie gaat dieper in op de basis van het christendom. We leren de talen, we leren de bronteksten lezen en we leren over de kerkelijke inrichting. Het leuke van de studie in Groningen vind ik dat ik de wetenschappelijke vakken bij Theologie en Religiewetenschappen kan volgen en daarnaast naar de PThU kan, de Protestantse Theologische Universiteit.

    Bijna iedereen is wel actief op de faculteit. Ik ben bijvoorbeeld mentor van een groep eerstejaars, ik ben instituutswacht, en ik zit in de opleidingscommissie die zich bezighoudt met het curriculum, de verhuizing van de bibliotheek en het examenreglement. Het geeft de opleiding weer een heel ander perspectief en vergt ook andere vaardigheden die goed zijn om te ontwikkelen. Beleid maken en vergaderen bijvoorbeeld zijn zaken waar je later als predikant of beleidsmedewerker ook veel profijt van kunt hebben. Andersom heb ik bij mijn bestuursfuncties veel aan de studie, waar we leren om effectief te lezen en feilloos de pijnpunten uit de tekst te halen. Maar het meest waardevol vind ik toch dat er op de faculteit veel ruimte is voor discussies.

    Sluiten
    – Mark de Jager
  • Opleidingsvideo

    Wie schreven de Dode Zeerollen?

    Prof. Mladen Popovic vertelt over de Dode Zeerollen.

    Sluiten
    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Cees Vogelvanger

    Ik zoek het verhaal achter het verhaal

    'Ik werk als docent godsdienst/levensbeschouwing op een middelbare school. De school barst van de levenslust, van talenten en van dromen. Deze energiebronnen probeer ik in een andere rol als zelfstandig supervisor en coach aan te boren als ik mensen en organisaties begeleid in leer- en veranderingsprocessen.

    Ik heb lang getwijfeld over mijn studiekeuze. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Theologie vanwege de diversiteit. Talen, geschiedenis, psychologie, filosofie: het zit er allemaal in. Bovendien is de combinatie van de studie aan een kleine gezellige faculteit met het wonen in een bruisende studentenstad simpelweg briljant. Tijdens mijn studie heb ik geleerd oog te krijgen voor de context van drijfveren en overtuigingen van mensen: “wat maakt dat iemand zegt wat hij zegt en doet hij wat hij doet?” Dit noem ik het verhaal achter het verhaal. Het is de noodzakelijke basis als het gaat om het kunnen begrijpen van oude teksten én van (levens)verhalen in het hier en nu, of het nu pubers zijn, (jong)volwassenen, teams of organisaties. Ik pluk iedere dag nog de vruchten van mijn studie Theologie.'

    Sluiten
    – Cees Vogelvanger
  • Testimonial van Prof. Geurt Henk van Kooten

    Waarom bekeerde een heidense Griek zich tot het christendom?

    Binnen de studie Theologie geef ik het vak Nieuwe Testament. Dit vak maakt je bekend met de fascinerende opkomst van het vroege Christendom in het Romeinse rijk, het begin van de grootste wereldreligie van onze tijd.

    Je leert hoe het Christendom zich ontwikkelde uit het Jodendom en de interesse wekte van heidense Grieken en Romeinen. Volgens schattingen bekeerde 10% van de antieke wereld zich reeds vóór de eerste christelijke keizer, Constantijn, tot het christendom. Waarom deden ze dat? Wat sprak hen aan? Hoe verhield het christendom zich tot de Romeinse Staat en tot de filosofische scholen? Hoe keken de filosofen van die tijd aan tegen religie?

     

    Ik hoop dat studenten het christendom leren zien als iets wat niet geïsoleerd is van de antieke wereld, en niet tegenover de antieke wereld staat, maar in lijn ligt met haar religieuze zoektocht.

     

    De fascinerende vraag die mij beheerst is waarom een heidense Griek in bijvoorbeeld Efeze, Korinthe of Athene overging tot het christendom. Autoriteitsargumenten kunnen hierbij nog geen rol gespeeld hebben, aangezien de kerk pas aan het einde van de vierde eeuw de officiële staatsreligie werd. Wat trok mensen aan in het christendom in de eerste drie eeuwen van het Romeinse keizerrijk?

    Sluiten
    – Prof. Geurt Henk van Kooten
  • Testimonial van Sanne Werkman

    Mijn eigen zingeving probeer ik niet uit het oog te verliezen

    Meteen na mijn master Geestelijke Verzorging kreeg ik de kans om in een verpleeghuis te werken. Er volgde meer werk dankzij het netwerk dat ik tijdens mijn studie heb opgebouwd door commissies, mijn stage en student-assistentschap.

    Ik werk nu één dag per week als geestelijk verzorger in Emmen, deels in een verpleeghuis met mensen met dementie, en deels in een verzorgingstehuis. Ik heb daar gespreksgroepen, voer individuele gesprekken en geef workshops aan vrijwilligers, om ze te leren omgaan met levensvragen van bewoners.

    Verder werk ik twee dagen als kerkelijk werker in Noord-Groningen waar ik voorga in kerkdiensten en pastoraal werk doe, zieken bezoek en begrafenissen leid. Tijdens mijn studie heb ik leren vergaderen, organiseren en nieuwe dingen opzetten. Dit blijkt nu erg nuttig in mijn werk als kerkelijk werker en geestelijk verzorger.

    Mijn eigen zingeving probeer ik niet uit het oog te verliezen. Ik ben dan ook erg blij met de mentoren die het werk mij biedt.

    Sluiten
    – Sanne Werkman
  • Testimonial van Prof. Henk de Roest - PThU

    Scherpzinnig christelijk-geloof-in-de-praktijk

    Samen met prof. Walton geef ik in het eerste jaar het prachtig vak Praktische Theologie. We doen samen onderzoek naar vier verschillende praktijken in de kerk en de zorg: 'geloof en spiritualiteit van kinderen', 'justitiepastoraat', 'macht in pastorale gesprekken' en ten slotte, 'preken over hoop'.

    We vinden het heel belangrijk, dat je al in het eerste jaar kennis maakt met en onderzoek leert doen naar inspirerende en interessante praktijken van lokale kerken (in dit geval in de stad Groningen) en naar de praktijk van geestelijke verzorging in zorginstellingen, krijgsmacht en justitiële instellingen.

    Ook doceer ik samen met drie collega’s de cursus Concepts and Methods of Theology, waarin we o.a. drie nieuwe vormen van kerkdiensten analyseren: Evensong, Psalmenvesper, Cantatedienst.

    Je leert in deze vakken om goed waar te nemen, en dat is de allereerste vaardigheid van een goede theologische onderzoeker. Daarna leer je om je waarnemingen te interpreteren, met behulp van theologische begrippen en sociaal-wetenschappelijke theorieën. 

    Studenten hoop ik mee te geven, dat ze ontdekken dat ze scherpzinnig christelijk-geloof-in-de-praktijk kunnen waarnemen en daarover zowel kunnen theologiseren als kunnen analyseren.

    Ik vind het vak Praktische Theologie fantastisch om te geven, omdat het boeiend is om samen met de naar schatting 3000 lokale kerken in Nederland onderzoek te doen en om theologiestudenten het vertrouwen te geven dat ze in een wijk- of dorpsgemeente of in de geestelijke verzorging als predikant bezielend leiding kunnen geven. 

    Sluiten
    – Prof. Henk de Roest - PThU
  • Testimonial van Eelco Glas

    De mogelijkheden zijn grenzeloos

    Ik had als scholier eigenlijk twee grote interesses: geschiedenis en filosofie. De studie theologie in Groningen bood mij het beste van beiden. Ik heb gekozen voor Groningen omdat de opleiding hier niet-kerkelijk gebonden is.

    Sluiten
    – Eelco Glas
  • Testimonial van Tirtsa Liefting

    Je houdt je bezig met hele wezenlijke vragen

    Ik heb voor theologie gekozen vanuit een interesse voor religie en cultuur. Bij theologie kijk je vanuit allerlei verschillende hoeken naar het verschijnsel religie. Van godsdienstfilosofie tot het Oude Testament in zijn culturele context en van Ethiek tot Islam. Juist deze diversiteit, maar toch ook weer de toespitsing op religie en cultuur sprak mij heel erg aan.

    Daarnaast werd ik aangetrokken door de grote relevantie van theologie, religie is namelijk iets wat iedereen op een bepaalde manier bezig houdt. Ik heb voor Groningen gekozen vanwege haar goede referenties, de opbouw van de bachelor, haar reputatie als een bruisende studentstad en vanwege de mooie en gezellige faculteit.

    De studie is een uitdaging. Dat komt denk ik vooral doordat je je bezig houdt met hele wezenlijke vragen. Geloof is heel belangrijk voor mijzelf, maar op college en in je zelfstudie ben je er op een wetenschappelijke manier mee bezig. Het is uitdagend om dit met elkaar in evenwicht te brengen en met elkaar te verbinden. Maar meer nog dan uitdagend is dit vooral erg verrijkend, ik ben veel bewuster bezig met God en geloof en heb ontzettend veel geleerd. Talen zijn niet mijn sterkste kant, en daar heb ik dan ook wel veel moeite mee gehad. Maar ondanks dat is het door de uitstekende begeleiding, ook mij gelukt om deze vakken in een keer af te ronden.

    Na mijn bachelor Theologie ga ik waarschijnlijk de master predikant-geestelijke verzorging aan de PThU doen. Ik wil namelijk graag de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie, in mijn baan in de praktijk gaan brengen. Ik vind het heel interessant om bezig te zijn met de vraag, welke plaats religie in de moderne samenleving heeft. Daarnaast lijkt het me heel interessant om met mensen te praten over de dingen die hen bezig houden en samen na te denken over hun vragen (omtrent God en geloof). Het lijkt me heel gaaf om mensen daarin verder te helpen.

    Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik zeker weten weer voor Theologie in Groningen kiezen. Ik kom eigenlijk keer op keer weer tot de conclusie dat Theologie echt een studie is die heel goed bij mij past. Daarnaast ben ik ontzettend tevreden over de kwaliteit van het onderwijs aan de faculteit en vind ik de samenwerking tussen de RUG en de PThU over het algemeen heel goed.

    Sluiten
    – Tirtsa Liefting
  • Testimonial van Mark de Jager

    Veel ruimte voor discussies

    Theologie gaat dieper in op de basis van het christendom. We leren de talen, we leren de bronteksten lezen en we leren over de kerkelijke inrichting. Het leuke van de studie in Groningen vind ik dat ik de wetenschappelijke vakken bij Theologie en Religiewetenschappen kan volgen en daarnaast naar de PThU kan, de Protestantse Theologische Universiteit.

    Bijna iedereen is wel actief op de faculteit. Ik ben bijvoorbeeld mentor van een groep eerstejaars, ik ben instituutswacht, en ik zit in de opleidingscommissie die zich bezighoudt met het curriculum, de verhuizing van de bibliotheek en het examenreglement. Het geeft de opleiding weer een heel ander perspectief en vergt ook andere vaardigheden die goed zijn om te ontwikkelen. Beleid maken en vergaderen bijvoorbeeld zijn zaken waar je later als predikant of beleidsmedewerker ook veel profijt van kunt hebben. Andersom heb ik bij mijn bestuursfuncties veel aan de studie, waar we leren om effectief te lezen en feilloos de pijnpunten uit de tekst te halen. Maar het meest waardevol vind ik toch dat er op de faculteit veel ruimte is voor discussies.

    Sluiten
    – Mark de Jager
  • Opleidingsvideo

    Wie schreven de Dode Zeerollen?

    Prof. Mladen Popovic vertelt over de Dode Zeerollen.

    Sluiten
    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Cees Vogelvanger

    Ik zoek het verhaal achter het verhaal

    'Ik werk als docent godsdienst/levensbeschouwing op een middelbare school. De school barst van de levenslust, van talenten en van dromen. Deze energiebronnen probeer ik in een andere rol als zelfstandig supervisor en coach aan te boren als ik mensen en organisaties begeleid in leer- en veranderingsprocessen.

    Ik heb lang getwijfeld over mijn studiekeuze. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Theologie vanwege de diversiteit. Talen, geschiedenis, psychologie, filosofie: het zit er allemaal in. Bovendien is de combinatie van de studie aan een kleine gezellige faculteit met het wonen in een bruisende studentenstad simpelweg briljant. Tijdens mijn studie heb ik geleerd oog te krijgen voor de context van drijfveren en overtuigingen van mensen: “wat maakt dat iemand zegt wat hij zegt en doet hij wat hij doet?” Dit noem ik het verhaal achter het verhaal. Het is de noodzakelijke basis als het gaat om het kunnen begrijpen van oude teksten én van (levens)verhalen in het hier en nu, of het nu pubers zijn, (jong)volwassenen, teams of organisaties. Ik pluk iedere dag nog de vruchten van mijn studie Theologie.'

    Sluiten
    – Cees Vogelvanger
  • Testimonial van Prof. Geurt Henk van Kooten

    Waarom bekeerde een heidense Griek zich tot het christendom?

    Binnen de studie Theologie geef ik het vak Nieuwe Testament. Dit vak maakt je bekend met de fascinerende opkomst van het vroege Christendom in het Romeinse rijk, het begin van de grootste wereldreligie van onze tijd.

    Je leert hoe het Christendom zich ontwikkelde uit het Jodendom en de interesse wekte van heidense Grieken en Romeinen. Volgens schattingen bekeerde 10% van de antieke wereld zich reeds vóór de eerste christelijke keizer, Constantijn, tot het christendom. Waarom deden ze dat? Wat sprak hen aan? Hoe verhield het christendom zich tot de Romeinse Staat en tot de filosofische scholen? Hoe keken de filosofen van die tijd aan tegen religie?

     

    Ik hoop dat studenten het christendom leren zien als iets wat niet geïsoleerd is van de antieke wereld, en niet tegenover de antieke wereld staat, maar in lijn ligt met haar religieuze zoektocht.

     

    De fascinerende vraag die mij beheerst is waarom een heidense Griek in bijvoorbeeld Efeze, Korinthe of Athene overging tot het christendom. Autoriteitsargumenten kunnen hierbij nog geen rol gespeeld hebben, aangezien de kerk pas aan het einde van de vierde eeuw de officiële staatsreligie werd. Wat trok mensen aan in het christendom in de eerste drie eeuwen van het Romeinse keizerrijk?

    Sluiten
    – Prof. Geurt Henk van Kooten
  • Testimonial van Sanne Werkman

    Mijn eigen zingeving probeer ik niet uit het oog te verliezen

    Meteen na mijn master Geestelijke Verzorging kreeg ik de kans om in een verpleeghuis te werken. Er volgde meer werk dankzij het netwerk dat ik tijdens mijn studie heb opgebouwd door commissies, mijn stage en student-assistentschap.

    Ik werk nu één dag per week als geestelijk verzorger in Emmen, deels in een verpleeghuis met mensen met dementie, en deels in een verzorgingstehuis. Ik heb daar gespreksgroepen, voer individuele gesprekken en geef workshops aan vrijwilligers, om ze te leren omgaan met levensvragen van bewoners.

    Verder werk ik twee dagen als kerkelijk werker in Noord-Groningen waar ik voorga in kerkdiensten en pastoraal werk doe, zieken bezoek en begrafenissen leid. Tijdens mijn studie heb ik leren vergaderen, organiseren en nieuwe dingen opzetten. Dit blijkt nu erg nuttig in mijn werk als kerkelijk werker en geestelijk verzorger.

    Mijn eigen zingeving probeer ik niet uit het oog te verliezen. Ik ben dan ook erg blij met de mentoren die het werk mij biedt.

    Sluiten
    – Sanne Werkman
  • Testimonial van Eelco Glas

    De mogelijkheden zijn grenzeloos

    Ik had als scholier eigenlijk twee grote interesses: geschiedenis en filosofie. De studie theologie in Groningen bood mij het beste van beiden. Ik heb gekozen voor Groningen omdat de opleiding hier niet-kerkelijk gebonden is.

    Sluiten
    – Eelco Glas
  • Testimonial van Tirtsa Liefting

    Je houdt je bezig met hele wezenlijke vragen

    Ik heb voor theologie gekozen vanuit een interesse voor religie en cultuur. Bij theologie kijk je vanuit allerlei verschillende hoeken naar het verschijnsel religie. Van godsdienstfilosofie tot het Oude Testament in zijn culturele context en van Ethiek tot Islam. Juist deze diversiteit, maar toch ook weer de toespitsing op religie en cultuur sprak mij heel erg aan.

    Daarnaast werd ik aangetrokken door de grote relevantie van theologie, religie is namelijk iets wat iedereen op een bepaalde manier bezig houdt. Ik heb voor Groningen gekozen vanwege haar goede referenties, de opbouw van de bachelor, haar reputatie als een bruisende studentstad en vanwege de mooie en gezellige faculteit.

    De studie is een uitdaging. Dat komt denk ik vooral doordat je je bezig houdt met hele wezenlijke vragen. Geloof is heel belangrijk voor mijzelf, maar op college en in je zelfstudie ben je er op een wetenschappelijke manier mee bezig. Het is uitdagend om dit met elkaar in evenwicht te brengen en met elkaar te verbinden. Maar meer nog dan uitdagend is dit vooral erg verrijkend, ik ben veel bewuster bezig met God en geloof en heb ontzettend veel geleerd. Talen zijn niet mijn sterkste kant, en daar heb ik dan ook wel veel moeite mee gehad. Maar ondanks dat is het door de uitstekende begeleiding, ook mij gelukt om deze vakken in een keer af te ronden.

    Na mijn bachelor Theologie ga ik waarschijnlijk de master predikant-geestelijke verzorging aan de PThU doen. Ik wil namelijk graag de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie, in mijn baan in de praktijk gaan brengen. Ik vind het heel interessant om bezig te zijn met de vraag, welke plaats religie in de moderne samenleving heeft. Daarnaast lijkt het me heel interessant om met mensen te praten over de dingen die hen bezig houden en samen na te denken over hun vragen (omtrent God en geloof). Het lijkt me heel gaaf om mensen daarin verder te helpen.

    Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik zeker weten weer voor Theologie in Groningen kiezen. Ik kom eigenlijk keer op keer weer tot de conclusie dat Theologie echt een studie is die heel goed bij mij past. Daarnaast ben ik ontzettend tevreden over de kwaliteit van het onderwijs aan de faculteit en vind ik de samenwerking tussen de RUG en de PThU over het algemeen heel goed.

    Sluiten
    – Tirtsa Liefting
  • Testimonial van Mark de Jager

    Veel ruimte voor discussies

    Theologie gaat dieper in op de basis van het christendom. We leren de talen, we leren de bronteksten lezen en we leren over de kerkelijke inrichting. Het leuke van de studie in Groningen vind ik dat ik de wetenschappelijke vakken bij Theologie en Religiewetenschappen kan volgen en daarnaast naar de PThU kan, de Protestantse Theologische Universiteit.

    Bijna iedereen is wel actief op de faculteit. Ik ben bijvoorbeeld mentor van een groep eerstejaars, ik ben instituutswacht, en ik zit in de opleidingscommissie die zich bezighoudt met het curriculum, de verhuizing van de bibliotheek en het examenreglement. Het geeft de opleiding weer een heel ander perspectief en vergt ook andere vaardigheden die goed zijn om te ontwikkelen. Beleid maken en vergaderen bijvoorbeeld zijn zaken waar je later als predikant of beleidsmedewerker ook veel profijt van kunt hebben. Andersom heb ik bij mijn bestuursfuncties veel aan de studie, waar we leren om effectief te lezen en feilloos de pijnpunten uit de tekst te halen. Maar het meest waardevol vind ik toch dat er op de faculteit veel ruimte is voor discussies.

    Sluiten
    – Mark de Jager
  • Opleidingsvideo

    Wie schreven de Dode Zeerollen?

    Prof. Mladen Popovic vertelt over de Dode Zeerollen.

    Sluiten
    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Cees Vogelvanger

    Ik zoek het verhaal achter het verhaal

    'Ik werk als docent godsdienst/levensbeschouwing op een middelbare school. De school barst van de levenslust, van talenten en van dromen. Deze energiebronnen probeer ik in een andere rol als zelfstandig supervisor en coach aan te boren als ik mensen en organisaties begeleid in leer- en veranderingsprocessen.

    Ik heb lang getwijfeld over mijn studiekeuze. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Theologie vanwege de diversiteit. Talen, geschiedenis, psychologie, filosofie: het zit er allemaal in. Bovendien is de combinatie van de studie aan een kleine gezellige faculteit met het wonen in een bruisende studentenstad simpelweg briljant. Tijdens mijn studie heb ik geleerd oog te krijgen voor de context van drijfveren en overtuigingen van mensen: “wat maakt dat iemand zegt wat hij zegt en doet hij wat hij doet?” Dit noem ik het verhaal achter het verhaal. Het is de noodzakelijke basis als het gaat om het kunnen begrijpen van oude teksten én van (levens)verhalen in het hier en nu, of het nu pubers zijn, (jong)volwassenen, teams of organisaties. Ik pluk iedere dag nog de vruchten van mijn studie Theologie.'

    Sluiten
    – Cees Vogelvanger
  • Testimonial van Prof. Geurt Henk van Kooten

    Waarom bekeerde een heidense Griek zich tot het christendom?

    Binnen de studie Theologie geef ik het vak Nieuwe Testament. Dit vak maakt je bekend met de fascinerende opkomst van het vroege Christendom in het Romeinse rijk, het begin van de grootste wereldreligie van onze tijd.

    Je leert hoe het Christendom zich ontwikkelde uit het Jodendom en de interesse wekte van heidense Grieken en Romeinen. Volgens schattingen bekeerde 10% van de antieke wereld zich reeds vóór de eerste christelijke keizer, Constantijn, tot het christendom. Waarom deden ze dat? Wat sprak hen aan? Hoe verhield het christendom zich tot de Romeinse Staat en tot de filosofische scholen? Hoe keken de filosofen van die tijd aan tegen religie?

     

    Ik hoop dat studenten het christendom leren zien als iets wat niet geïsoleerd is van de antieke wereld, en niet tegenover de antieke wereld staat, maar in lijn ligt met haar religieuze zoektocht.

     

    De fascinerende vraag die mij beheerst is waarom een heidense Griek in bijvoorbeeld Efeze, Korinthe of Athene overging tot het christendom. Autoriteitsargumenten kunnen hierbij nog geen rol gespeeld hebben, aangezien de kerk pas aan het einde van de vierde eeuw de officiële staatsreligie werd. Wat trok mensen aan in het christendom in de eerste drie eeuwen van het Romeinse keizerrijk?

    Sluiten
    – Prof. Geurt Henk van Kooten
  • Testimonial van Sanne Werkman

    Mijn eigen zingeving probeer ik niet uit het oog te verliezen

    Meteen na mijn master Geestelijke Verzorging kreeg ik de kans om in een verpleeghuis te werken. Er volgde meer werk dankzij het netwerk dat ik tijdens mijn studie heb opgebouwd door commissies, mijn stage en student-assistentschap.

    Ik werk nu één dag per week als geestelijk verzorger in Emmen, deels in een verpleeghuis met mensen met dementie, en deels in een verzorgingstehuis. Ik heb daar gespreksgroepen, voer individuele gesprekken en geef workshops aan vrijwilligers, om ze te leren omgaan met levensvragen van bewoners.

    Verder werk ik twee dagen als kerkelijk werker in Noord-Groningen waar ik voorga in kerkdiensten en pastoraal werk doe, zieken bezoek en begrafenissen leid. Tijdens mijn studie heb ik leren vergaderen, organiseren en nieuwe dingen opzetten. Dit blijkt nu erg nuttig in mijn werk als kerkelijk werker en geestelijk verzorger.

    Mijn eigen zingeving probeer ik niet uit het oog te verliezen. Ik ben dan ook erg blij met de mentoren die het werk mij biedt.

    Sluiten
    – Sanne Werkman
printOok beschikbaar in het: DeutschEnglish