Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenGeneeskundeMedicine, profile Global Health
Header image Medicine, profile Global Health

Medicine, profile Global Health

Programma

  • 1e jaar

    The tasks are related to the themes in the basic programme and put clinical knowledge in a global context. The tasks in the LC Global Health consist of an opening seminar introducing the topic, two sessions in small groups with an experienced facilitator and a closing seminar where outcomes of group work are discussed and further elaborated by specialists in the area. In all tasks students acquire competencies which are relevant for the later performance as medical doctor, wherever in the world.

    Example task Anaemia: Students learn about anaemia (lack of red blood cells) in the basic programme, and study the causes of anaemia as well as the global epidemiology. Causes of genetic origin, infection, nutrition, etc. are explored. In computerlabs students work with models to experiment with statistics and epidemiology (which constitute the basis of evidence-based medicine). Students learn to how to find and interpret medical literature. With the knowledge gained students are able to describe in a short paper how serious the problems of anaemia are in countries, and which health programmes can be undertaken to reduce the problem.

    Example task HIV/AIDS: Students analyse a series of blogs by persons living with HIV/AIDS. This gives them insight in how people acquired HIV and which medical, mental and social challenges they encountered living with the disease. In seminars experts in HIV with worldwide experience share their experiences in providing care for patients and discuss challenges for compliance to therapy, side effects of treatment, pregnancy or personal relations. Based on acquired communication skills students produce a video-message for a person living with HIV/AIDS, which is presented to HIV- and communication specialists.

    De propedeuse bestaat 4 blokken en 2 onderwijslijnen. In de blokken worden verschillende basisvakken geïntegreerd aangeboden. Elke onderwijsweek start met een patiënt presentatie.

Programma-opties

  • Junior Scientific Masterclass (JSM) (honoursprogramma)

    The Junior Scientific Masterclass was set up in 1999.

    The purpose of JSM is providing medical students who were interested in doing scientific research extra opportunities in addition to the regular degree programme.

    The ideal is to ensure that in the future more medical doctors will do clinical research as well as taking care of their patients. At present there is a great shortage of physician-scientists.

Opbouw programma

During the Bachelor's programme, students first become familiar with basic medical disciplines such as Anatomy; Biochemistry; Physiology and Neurosciences. In the second and third years, the focus is on clusters of related diseases or conditions.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 10 weken

Naast de keuzeperiode kan ook de zorgstage in jaar 1 in het buitenland worden gedaan.

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

You will be offered study advice after the first year of study. You can expect a positive result if you have earned more than 45 ECTS credit points (out of a total of 60 ECTS). If you have earned fewer than 45 ECTS and are issued a negative result, you will not be allowed to continue with your degree programme.

You will receive preliminary study advice in December to make sure that you know where you stand. Please contact your study advisor as soon as possible if you have any questions about the BSA system.

N.B. Some degree programmes use a tutoring system; please check with your study advisor.

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?

Kenmerken van het Groninger curriculum zijn:een probleemgestuurd programma waarin de patient en de student centraal staan. Van studenten wordt veel zelfstandigheid en eigen activiteit verwacht.

Welke vier Learning Communities?

Veel dingen die je tijdens de bachelor geneeskunde leert zijn in alle vier de learning communities gelijk (de algemeen medische problematiek), het verschil zit in het verdiepende deel. Bij de keuze van de thema's voor de vier learning communities zijn we uitgegaan van de (verwachte) ontwikkelingen in de zorg en de speerpunten van het UMCG. Je kiest de learning community die het best bij jouw belangstelling past. Om de juiste student met de juiste community te matchen is het belangrijk dat je je verdiept in de focus van de learning communities. De focus bepaalt de invalshoek voor de verdieping van de medische problematiek en varieert van “breed-generalistisch” tot “verdiepend specialistisch”.

De vier learning communities zijn:

  • Global Health (Engelstalig, breed)
  • Duurzame zorg (Nederlandstalig, breed)
  • Intramurale zorg (Nederlandstalig, specialistisch)
  • Molecular Medicine (Engelstalig, specialistisch)
printOok beschikbaar in het: English