Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenArcheologie
Header image Archeologie

Archeologie

Programma

  • 1e jaar

    Het eerste jaar krijg je onderwijs in de volgende gebieden:

    • een overzicht van de prehistorische en vroeg-historische archeologie van Nederland, van de klassieke archeologie van Griekenland en Italië en van de studies die in het Arctisch gebied worden uitgevoerd
    • theorie en geschiedenis van de archeologie: hoe trek je conclusies op grond van je waarnemingen
    • bodemkunde; materiaalkennis en conservatie
    • de techniek van het opgraven: deelname aan een opgraving en de verslaglegging daarvan
  • 2e jaar

    In het tweede jaar krijg je een aantal keuzemogelijkheden: je volgt de vakken die voor jou het meest interessant zijn in het eerste semester. In het tweede semester volg je de modules van de Biologische archeologie (zoölogie en botanie). Verder neem je deel aan een grote onderzoeksopgraving en maak je een 'Netherlands' excursie.

  • 3e jaar

    Het eerste semester van het derde jaar is bedoeld om vakken te volgen buiten de archeologie of om naar het buitenland te gaan. In het tweede semester maak je kennis met regionale archeologie en GIS, krijg je een tweede theorie college en schrijf je je bachelor scriptie.

Programma-opties

  • Minoren (minor)

    Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of pre-masterminor. Lees via de link hierboven meer over de inhoud van deze minoren.

  • University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

    Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

    Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Archeologie van de Griekse Oudheid (5 EC)
Arctische Archeologie (5 EC)
Inleiding Prehistorie van Nederland (5 EC)
Archeologie van de Romeinse Oudheid (5 EC)
Geschiedenis en theorie van de Archeologie I (5 EC)
Inleiding Historische Archeologie (5 EC)
Inleiding Bioarcheologie (5 EC)
Inleiding Conservatie en Archeometrie (5 EC)
Inleiding Materiaalkennis (5 EC)
Archeologisch veldwerk I (10 EC)
Geoarcheologie (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Studenten kiezen in het tweede semester van jaar 2 één vak uit keuzegroep C
Aegeïsche prehistorie (Keuzegroep B) (5 EC, facultatief)
Archeologie van het Romeinse Rijk (Keuzegroep B) (10 EC, facultatief)
Kunst en Arch. vh klassieke Griekenland (Keuzegroep B) (10 EC, facultatief)
Kwelderboer-stedeling:1500 BC-1500 AD (Keuzegroep B) (10 EC, facultatief)
Pre- en Protohistorie: Vroege boeren (Keuzegroep B) (10 EC, facultatief)
Studenten kiezen in het eerste semester van jaar 2 voor 30 ECTS uit keuzegroep B
Pre-Romeins Italië; Etrusken en Latijnen (Keuzegroep B) (5 EC, facultatief)
Archeozoölogie (10 EC)
Archeobotanie (10 EC)
Archeologisch veldwerk en excursie II: KMA (Keuzegroep C) (10 EC, facultatief)
Archeologisch veldwerk en excursie II: P en P (Keuzegroep C) (10 EC, facultatief)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Inleiding Maritieme Archeologie (5 EC, facultatief)
Vrije ruimte (30 EC)
Geschiedenis en theorie van de archeologie II (5 EC)
GIS voor Archeologen (Regionale Arch. I) (5 EC)
Osteoarcheologie (5 EC)
Ba-scriptie Archeologie met onderzoekswerkgroep (10 EC)
Regionale Archeologie II (5 EC)

De modules Archeologie van de Klassieke Oudheid (Grieks en Romeins) en de module Archeologie van Nederland staan ook open voor niet archeologie studenten. Volg deze modules als onderdeel van een minor archeologie of als invulling van je vrije ruimte! Deze modules gelden als de entree voorwaardes voor de 2de jaars verdiepende modules. Contact: Marloes Bergmans.

Bekijk hier de uitgebreide vakomschrijvingen: www.rug.nl/let/vakken-archeologie

N.B. In de tabel hierboven wordt het vakkenaanbod voor jaar 1 2016-2017 getoond. Het vakkenaanbod dat getoond wordt voor jaar 2 en 3 is momenteel nog het aanbod van start studiejaar 2015-2016. We zijn voortdurend bezig om de opleiding beter en aantrekkelijker te maken. Als je in 2016-2017 of daarna begint zal het vakkenaanbod van jaar 2 en 3 er (waarschijnlijk) iets anders uitzien.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 16 weken
  • Maximaal 30 EC

In het eerste semester van jaar 3 kun je kiezen voor een studieverblijf aan een buitenlandse universiteit. Wij hebben samenwerkingsverbanden met o.a. Leicester (UK), Aarhus (Denemarken), Gent (België), Venetië en Rome (Italië). Meld je tijdig aan bij de coördinator Sofia Voutsaki (S.Voutsaki@rug.nl).

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?
  • Archeologie al jaren nummer 1 in studentenenquêtes Elsevier en Keuze Hoger Onderwijs. Uitgeroepen tot Topleiding door Keuzegids 2013, 2014, 2015 en 2016
  • Je doet veel ervaring op tijdens opgravingen en het bestuderen van vondstmateriaal.
  • Goede laboratoria voor archeobotanisch en archeozoölogisch onderzoek en voor materiaal- en conservatiestudies.
  • De docenten zijn allemaal uitstekende onderzoekers!
  • Vanwege actieve studievereniging Bachur: www.bachur.nl

De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.

Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kunnen je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van Jasper Weinans

    Hou je van geschiedenis én ben je praktisch aangelegd? Dan is Archeologie een erg goede studiekeuze!

    Ik ben Jasper Weinans, een 22 jarige archeologie student. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Friesland, genaamd Langedijke. Na de middelbare school heb ik een jaar de opleiding HBO Docent Geschiedenis gevolgd in Leeuwarden. Na het halen van mijn propedeuse ben ik Archeologie gaan studeren in Groningen. Nu woon ik al 2 jaar in Groningen en nog steeds met veel plezier. Naast het studeren werk ik bij de Gall & Gall en speel gitaar bij een band. Ook ga ik graag de stad in om bijvoorbeeld even te poolen, een filmpje te pakken of gewoon een (speciaal)biertje te drinken één van de oneindig vele kroegjes in Groningen.

    Waarom Archeologie?

    Na mijn jaar HBO wist ik dat ik universiteit wilde doen. In eerste instantie zou ik Geschiedenis gaan studeren. Toevallig kwam ik bij de open dag iemand tegen die Archeologie ging studeren, wat stiekem altijd mijn droom is geweest. Na de ontmoeting ben ik mij gaan oriënteren op Archeologie en bleek het de perfecte studie voor mij te zijn! Het theoretische gedeelte is erg interessant en breed (van de Romeinen tot Neanderthalers). Elk jaar ga je als Archeologie student ook nog eens een maand opgraven (in Nederland en in het buitenland). Deze combinatie van de theorie en praktijk zorgt altijd voor nieuwe uitdagingen tijdens je studie! Als je interesse hebt in geschiedenis, maar toch ook een praktisch persoon bent is Archeologische een erg goede studiekeus!

    Sluiten
    – Jasper Weinans
  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Marthe Koeweiden

    Wist je dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden?

    Archeologie is een studie waarbij je veel praktisch bezig kunt zijn. In de bachelor doe je een aantal maal mee aan veldwerk. Je leert dan wat er allemaal komt kijken bij een opgraving: sporen interpreteren, inmeten, tekeningen maken, vondsten nummeren, een grondvak uitzeven. Dat is altijd weer spannend: wat vind je?

    Meestal kleine dingen als splinters van een vuursteen, scherven of restmateriaal. Maar één keer heb ik een mooi stuk versierd aardewerk gevonden. Echt grote opgravingen doe je niet vaak. Meestal een kleine boring in de grond of een onderzoek in een proefsleuf, een klein stuk afgegraven land.

    Weinig mensen weten dat archeologie heel divers is. Dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden. Ik vind het ontzettend leuk om buiten te werken en in een team met van alles bezig te zijn. Het is fysiek werk, dat spreekt me ook aan. Er worden bij de studie altijd wel vrijwilligers gezocht voor opgravingen. Soms doe je dat binnen je studie, soms is het extra. Ik ben ook vrijwilliger bij de Stichting Monument en Materiaal. Ik poets vondsten schoon, maak tekeningen van het materiaal en puzzel bijvoorbeeld scherven in elkaar tot een potje.

    Door te onderzoeken kunnen we het leven van mensen reconstrueren en daar meer over vertellen. Publiek informeren vind ik een belangrijk deel van archeologie. Ik geef ook graag cursussen aan kinderen. Ik heb inmiddels goed leren presenteren. Op Spitsbergen hield ik nog een presentatie waar minister Koenders bij was. Dat vind ik nu helemaal niet meer eng.

     

     

    Sluiten
    – Marthe Koeweiden
  • Testimonial van Josha van der Velde

    Archeologie is multidisciplinair!

    Ik ben archeologie gaan studeren vanwege de combinatie tussen praktijk en theorie. Als kind was ik ook vaak buiten te vinden. Op de middelbare school had ik Natuur & Techniek als profiel. Ik wist eerst niet wat ik moest studeren. Maar na een jaar reizen en werken heb ik de archeologie gevonden.

    In het begin van de studie dacht ik dat archeologie heel erg op geschiedenis was gericht. Maar archeologie is multidisciplinair: in de loop van dit jaar kwam ik erachter dat het eigenlijk een combinatie is van alle vakken die ik op de middelbare school leuk vond. Geschiedenis, fysische geografie, kunstgeschiedenis en biologie zitten er allemaal in. Ook natuurkunde komt in lichte mate in de opleiding voor. De studie is dan ook geschikt voor zowel alfa als bètastudenten.

    Ik ben direct op kamers gegaan en vrij snel lid geworden van de studievereniging van archeologie. Groningen is een geweldige stad om in te studeren. De sfeer is er goed, en dat geldt ook voor het Groninger Instituut voor Archeologie.

    Sluiten
    – Josha van der Velde
  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Josha van der Velde

    Archeologie is multidisciplinair!

    Ik ben archeologie gaan studeren vanwege de combinatie tussen praktijk en theorie. Als kind was ik ook vaak buiten te vinden. Op de middelbare school had ik Natuur & Techniek als profiel. Ik wist eerst niet wat ik moest studeren. Maar na een jaar reizen en werken heb ik de archeologie gevonden.

    In het begin van de studie dacht ik dat archeologie heel erg op geschiedenis was gericht. Maar archeologie is multidisciplinair: in de loop van dit jaar kwam ik erachter dat het eigenlijk een combinatie is van alle vakken die ik op de middelbare school leuk vond. Geschiedenis, fysische geografie, kunstgeschiedenis en biologie zitten er allemaal in. Ook natuurkunde komt in lichte mate in de opleiding voor. De studie is dan ook geschikt voor zowel alfa als bètastudenten.

    Ik ben direct op kamers gegaan en vrij snel lid geworden van de studievereniging van archeologie. Groningen is een geweldige stad om in te studeren. De sfeer is er goed, en dat geldt ook voor het Groninger Instituut voor Archeologie.

    Sluiten
    – Josha van der Velde
  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Josha van der Velde

    Archeologie is multidisciplinair!

    Ik ben archeologie gaan studeren vanwege de combinatie tussen praktijk en theorie. Als kind was ik ook vaak buiten te vinden. Op de middelbare school had ik Natuur & Techniek als profiel. Ik wist eerst niet wat ik moest studeren. Maar na een jaar reizen en werken heb ik de archeologie gevonden.

    In het begin van de studie dacht ik dat archeologie heel erg op geschiedenis was gericht. Maar archeologie is multidisciplinair: in de loop van dit jaar kwam ik erachter dat het eigenlijk een combinatie is van alle vakken die ik op de middelbare school leuk vond. Geschiedenis, fysische geografie, kunstgeschiedenis en biologie zitten er allemaal in. Ook natuurkunde komt in lichte mate in de opleiding voor. De studie is dan ook geschikt voor zowel alfa als bètastudenten.

    Ik ben direct op kamers gegaan en vrij snel lid geworden van de studievereniging van archeologie. Groningen is een geweldige stad om in te studeren. De sfeer is er goed, en dat geldt ook voor het Groninger Instituut voor Archeologie.

    Sluiten
    – Josha van der Velde
  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

printOok beschikbaar in het: English