Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nederland en Indonesië; onderzoekers en kunst komen samen in het Rijksmuseum

18 november 2015

Meer dan 25 promovendi, afkomstig uit Zuidoost Azië en studerend in Nederland, België en Engeland, nemen deel aan de conferentie 'Governance and Sustainable Society in Southeast Asia'. De conferentie vindt plaats van 18 - 20 november in Amsterdam. In totaal worden meer dan 100 mensen verwacht uit wetenschap, diplomatie, bedrijfsleven en kunst. Tijdens de conferentie wordt een nieuw boek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) gepresenteerd: Decentralization and Governance in Indonesia.

Gasten zijn onder meer de voormalige Nederlandse ambassadeur in Indonesië en Wereldbank official, mr Rudolf Treffers, afgevaardigden van de Wereldbank en de Indonesische ambassade in Nederland. Onder leiding van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) zal een discussie worden gehouden over een meer intensieve onderzoeksrelatie tussen Indonesië en Nederland.

Leerstoel voor Dr Ron Holzhacker

Het Ubbo Emmius Fonds en de RUG maken tijdens de conferentie bekend dat Dr. Ronald Holzhacker (1961 Chicago) wordt benoemd als bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Comparative multi-level governance and regional structure’ bij de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Dr. Holzhacker is de oprichter van de SInGA (Spirit Indonesia Groningen) onderzoeksgroep die zich richt op governance en sustainable society. De groep bestaat momenteel uit negen promovendi afkomstig uit Indonesië, met een beurs van de Wereldbank, het Indonesische Ministerie van Financiën en het Nederlandse NUFFIC programma. Het eerste boek van de onderzoeksgroep ‘Decentralization and Governance in Indonesia (New York: Springer 2015) wordt tijdens de conferentie in het Rijksmuseum gepresenteerd.

Panel-discussies

Het programma van de conferentie biedt ook ruimte aan een groot aantal panel-discussies over uiteenlopende onderwerpen waaraan de PhD studenten en andere wetenschappers zullen deelnemen.

De conferentie wordt deels gehouden in het Rijksmuseum waar momenteel de expositie Asia in Amsterdam plaatsheeft. De schrijver van het nieuwe, tweede deel in de Landenreeks van het Rijksmuseum (Gepeperd verleden. Indonesië en Nederland sinds 1595), curator Harm Stevens, is één van de sprekers tijdens de conferentie.

De conferentie is een initiatief van de KNAW, de Rijksuniversiteit Groningen en het International Institute of Social Studies (ISS) van de Erasmus Universiteit.

Wanneer: 18 - 20 november 2015

Waar: KNAW en Rijksmuseum, Amsterdam

Meer informatie over het programma

Laatst gewijzigd:07 april 2020 14:14