Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Aletta Jacobs Prijs

Aletta Jacobs Prijs

Aletta Jacobs

De Rijksuniversiteit Groningen reikt om de twee jaar de Aletta Jacobs-Prijs uit aan een vrouw met een academische opleiding, die zich nationaal en/of internationaal verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de emancipatie. De prijs werd ingesteld door prof. dr. Eric Bleumink, voormalig voorzitter en Rector Magnificus van het College van Bestuur.

De Jury van de Aletta Jacobs prijs bestaat uit:

• Janka Stoker (voorzitter), hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen en Directeur expertisecentrum In the LEAD.

• Gerda Croiset, Prodecaan Onderwijs en Opleiding, Universitair Medisch Centrum Groningen

• Lodi Nauta, Hoogleraar Geschiedenis van de Filosofie aan de Faculteit Wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit Groningen

• Karin Sitalsing, journalist en tekstschrijver, Correspondent voor het dagblad Trouw in Groningen, Friesland en Drenthe

• Janine Abbring, programmamaker, tekstschrijver, journalist en presentator

• Arjen Deenen, Functionaris Gegevensbescherming aan de Rijksuniversiteit Groningen

De jury wordt ondersteund door een secretaris, Willemien Bruulsema, zij is ook secretaresse bij het College van Bestuur van de RUG.
Heeft u vragen over de Aletta Jacobs Prijs, dan kunt u die mailen naar het volgende adres: ajprijs rug.nl

2020-winnares Khadija Arib, foto - Iris Planting/DutchandFamous

Over Aletta Jacobs

Als eerste vrouwelijke student aan een Nederlandse universiteit begon Aletta H. Jacobs (1854-1929) in 1871 haar studie geneeskunde in Groningen. Zij promoveerde op 8 maart 1879 op een onderzoek getiteld 'Over localisatie van physiologische en pathologische verschijnselen in de groote hersenen'.

Na haar studie heeft Aletta Jacobs zich op vele manieren ingezet voor verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden van vrouwen. Als arts introduceerde zij het pessarium in Nederland en was zij in 1881 betrokken bij de oprichting van de ‘Nieuw – Malthusiaansche Bond’, voorloper van de NVSH. Zij gaf gratis spreekuren voor arbeidersvrouwen, trok zich het lot aan van prostituees en ijverde voor de verbetering van zitgelegenheid voor vrouwelijk winkelpersoneel.
Vele jaren was zij voorzitster van de ‘Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht’ en was zij actief in de internationale vredesbeweging.

De Rijksuniversiteit Groningen eert Aletta Jacobs met de tweejaarlijkse uitreiking van de naar haar genoemde prijs.
Voor het Harmoniegebouw in de Oude Kijk in ’t Jatstraat pronkt een borstbeeld van Aletta Jacobs. En in het Universiteitsmuseum is een vaste tentoonstelling aan haar gewijd.

Laatst gewijzigd:27 maart 2023 12:42