Over ons Profiel Prijzen en toekenningen

Eredoctoraten

De Rijksuniversiteit Groningen reikt eredoctoraten uit aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de samenleving, de wetenschap of de politiek.

Eredoctoraten 2024

Op vrijdag 24 mei om 15.00 uur reikt de RUG eredoctoraten uit als onderdeel van het lustrumprogramma. We hopen vier eredoctoraten uit te reiken. De namen van de decorandi zullen in aanloop naar de uitreiking bekendgemaakt worden. Ook volgt te zijner tijd meer informatie omtrent de ceremonie.

De uitreiking vindt plaats in de Aula van het Academiegebouw van de RUG. Aansluitend op de uitreiking is er een receptie.

Gasten voor deze academische ceremonie worden op persoonlijke titel uitgenodigd.

Eredoctoraten 21e eeuw

Aartsbisschop Desmond Tutu (photo: Elmer Spaargaren)
Ban Ki-moon tijdens de uitreiking van zijn eredoctoraat (photo: Elmer Spaargaren)
  • 2019 Dr. Philipp Blom, Letteren
  • 2019 Prof. Titia de Lange, Medische Wetenschappen
  • 2018 Ban Ki-moon, o.a. voor de totstandbrenging van het VN Klimaatakkoord van Parijs.
  • 2014 Prof. José Casanova, Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap
  • 2014 Prof. Sir Francis Jacobs QC KCMG, Rechtsgeleerdheid
  • 2014 Prof. Ronald M. Evans, Medische Wetenschappen
  • 2014 Prof. Renata Kallosh, Wiskunde en Natuurwetenschappen
  • 2014 Prof. Michael Schudson, Letteren
  • 2014 Prof. Dani Rodrik, Economie en Bedrijfskunde
  • 2014 Dr. H.C. Paul Polman, Economie en Bedrijfskunde
  • 2014 Prof. Robert E. Slavin, Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
  • 2014 Prof. Christine Korsgaard, Wijsbegeerte
  • 2014 Prof. Andreas Faludi, Ruimtelijke Wetenschappen
  • 2012 Desmond Tutu, Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap
  • 2009 Hisashi Owada, Rechtsgeleerdheid
  • 2009 Marilynn Brewer, Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
  • 2009 Michael Menaker, Wiskunde en Natuurwetenschappen
  • 2009 Kader Abdolah, Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap
  • 2004 Mirjam Pressler, Letteren
  • 2004 Ian Buruma, Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap
  • 2004 Jan Blokker, Sociale Wetenschappen

De eerder verleende eredoctoraten zijn vermeld in het Album Studiosorum Academiae Groninganae, uitgegeven door het Historisch Genootschap te Groningen. Of raadpleeg dit overzicht van eredoctoraten dat teruggaat tot 1717.

Ceremonieel rond het eredoctoraat

Mirjam Pressler krijgt de kappa omgehangen (Foto: Elmer Spaargaren)
Titia de Lange krijgt de kappa omgehangen (Foto: Gerhard Taatgen)

Het eredoctoraat van de RUG wordt gesymboliseerd door het omhangen van een traditionele bordeauxrode ‘kappa’ (cape). Daarnaast krijgt de nieuwe eredoctor een doctoraal diploma met het wapen en zegel van de Rijksuniversiteit Groningen.

Tijdens de ceremonie zijn vertegenwoordigers van de universiteit en studenten aanwezig. Hoogleraren en vertegenwoordigers van de studentenvereniging begeleiden de eredoctor(en) van het Academiegebouw naar de Martinikerk. De hoogleraren zijn te herkennen aan hun toga's en baretten en onderscheidingen. De studenten dragen de vlaggen en banieren van hun vereniging.

Eredoctoren mogen de academische titel doctor honoris causa voeren, afgekort als dr.h.c. of dr.

Laatst gewijzigd:27 maart 2024 15:49