Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Faculteitsraden

Faculteitsraden

Rol en Verantwoordelijkheden van de Faculteitsraad

De Faculteitsraad opereert binnen het kader van de Wet op Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW). Zijn gedefinieerde rol omvat een adviserende functie naar het College van Bestuur van de Universiteit en instemmingsrechten met betrekking tot facultaire reglementen en de onderwijs-/examenregelingen voor verschillende programma's. De raad heeft het recht op toegang tot informatie, kan vragen stellen aan de decaan en heeft het initiatiefrecht.

Raadsvergaderingen

Raadsvergaderingen behandelen uiteenlopende onderwerpen zoals de facultaire begroting, reglementen en het Onderwijs Examen Reglement (OER), waarin de rechten en plichten van studenten en faculteitsleden worden vastgelegd. Onderwijskwesties en huisvesting staan regelmatig op de agenda. Raadsvergaderingen zijn openbaar, wat de transparantie in het besluitvormingsproces bevordert.

Samenstelling van de Raad

Bestaande uit personeels- en studentenvertegenwoordigers, voert de Raad jaarlijkse verkiezingen voor studenten en tweejaarlijkse verkiezingen voor personeelsleden uit. Deze structuur zorgt voor een evenwichtige vertegenwoordiging en neemt diverse perspectieven mee in het besluitvormingsproces.

Lijst van faculteitsraden
facultycouncil.feb rug.nl