Over ons Actueel Voor de pers

Postmes, prof. dr. Tom

Tom Postmes

Tom Postmes is hoogleraar Sociale Psychologie. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam, en was van 2004 tot 2008 hoogleraar aan de University of Exeter. Postmes won diverse internationale prijzen, onder meer onderzoeks-fellowships van de KNAW (1998) en Britse ESRC (2003). Zijn publicaties verschenen in vooraanstaande tijdschriften in meerdere disciplines: onder meer psychologie, communicatiewetenschap
en bedrijfskunde.

Postmes onderzoekt hoe mensen elkaar beïnvloeden in denkwijzen en gedrag. Alhoewel de westerse mens zichzelf graag ziet als een onafhankelijk individu, zijn mensen erg gevoelig voor modes, normen en sociale structuren. Dit blijkt uit allerhande vormen van massagedrag: op de beurs, op de werkvloer, bij een ouderwetse demonstratie of een moderne, via internet georganiseerde flashmob. Postmes' onderzoek laat zien dat alledaagse communicatie leidt tot dit soort massagedrag. Dit is meer dan alleen imitatie: communicatie vormt de aanzet tot nieuwe normen, waarden en sociale identiteiten. Daarnaast doet hij met collega-onderzoekers en de dansgroep Random Collision onderzoek naar de sociale impact van het kijken naar een dansvoorstelling.

Postmes is coördinator van het Kenniscentrum Aardbevingen en Duurzame Ontwikkeling (KADO) van de RUG en onderzoekt in het project Gronings Perspectief onder meer de veiligheid, gezondheid en het toekomstperspectief in Groningen in relatie met de aardbevingen.

Meer video's

Eerder in het nieuws

Artikel in Trouw

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:11 december 2023 16:46