Van Heusden, prof. dr. Barend
Barend van Heusden is hoogleraar Cultuur en Cognitie. Hij onderzoekt kunst, niet als een verzameling voorwerpen (foto's, bijvoorbeeld, of sculpturen) of gebeurtenissen (zoals muziek of toneel), maar als een proces dat zich in de hersenen afspeelt. Kijken naar schilderijen, muziek maken of ernaar luisteren, verhalen vertellen en romans lezen – het zijn allemaal cognitieve processen met een gemeenschappelijke functie en structuur.
Van Heusden was de afgelopen jaren projectleider en hoofdonderzoeker bij ‘Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs’. Voor dat project heeft hij een theorie geformuleerd over cultuur en cultuuronderwijs.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met docenten en met SLO, het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling. Het resultaat is een leerplankader voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Een 'doorlopende leerlijn' houdt in dat het cultuuronderwijs aansluit bij wat leerlingen eerder hebben geleerd, maar ook bij hun eigen ontwikkeling en bij hun cultuur. De eerste fase van Cultuur in de Spiegel is afgesloten met een conferentie waaraan 600 professionals deelnamen.
De ontwikkeling van het zelfbewustzijn staat volgens Van Heusden in het cultuuronderwijs centraal. Bovendien oefenen leerlingen bij goed cultuuronderwijs, aldus Van Heusden, ook algemene cognitieve vaardigheden – waarnemen, verbeelden, interpreteren en analyseren, en ze ontwikkelen mediavaardigheden. Cultuuronderwijs omvat vakken als maatschappijleer, geschiedenis, filosofie en godsdienst, maar ook literatuuronderwijs, tekenen, muziek, nieuwe media, drama en dans. ‘Als het klopt wat wij denken, dan begint het vermogen tot reflectie rond vier jaar. Daar kun je dus al beginnen, waarbij je aansluit bij wat kinderen van die leeftijd uit zichzelf al doen en kunnen.’
Eerder in het nieuws
-
Kunst is een gegeven (artikel in DvhN)
2024
2023
2022
2020
2019
2018
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2004
2003
2002
2001
Laatst gewijzigd: | 12 juli 2023 14:51 |