Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Voor de pers

Van Heusden, prof. dr. Barend

Barend van Heusden
Barend van Heusden

Barend van Heusden is hoogleraar Cultuur en Cognitie. Hij onderzoekt kunst, niet als een verzameling voorwerpen (foto's, bijvoorbeeld, of sculpturen) of gebeurtenissen (zoals muziek of toneel), maar als een proces dat zich in de hersenen afspeelt. Kijken naar schilderijen, muziek maken of ernaar luisteren, verhalen vertellen en romans lezen – het zijn allemaal cognitieve processen met een gemeenschappelijke functie en structuur.

Van Heusden was de afgelopen jaren projectleider en hoofdonderzoeker bij ‘Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs’. Voor dat project heeft hij een theorie geformuleerd over cultuur en cultuuronderwijs.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met docenten en met SLO, het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling. Het resultaat is een leerplankader voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Een 'doorlopende leerlijn' houdt in dat het cultuuronderwijs aansluit bij wat leerlingen eerder hebben geleerd, maar ook bij hun eigen ontwikkeling en bij hun cultuur. De eerste fase van Cultuur in de Spiegel is afgesloten met een conferentie waaraan 600 professionals deelnamen.

De ontwikkeling van het zelfbewustzijn staat volgens Van Heusden in het cultuuronderwijs centraal. Bovendien oefenen leerlingen bij goed cultuuronderwijs, aldus Van Heusden, ook algemene cognitieve vaardigheden – waarnemen, verbeelden, interpreteren en analyseren, en ze ontwikkelen mediavaardigheden. Cultuuronderwijs omvat vakken als maatschappijleer, geschiedenis, filosofie en godsdienst, maar ook literatuuronderwijs, tekenen, muziek, nieuwe media, drama en dans. ‘Als het klopt wat wij denken, dan begint het vermogen tot reflectie rond vier jaar. Daar kun je dus al beginnen, waarbij je aansluit bij wat kinderen van die leeftijd uit zichzelf al doen en kunnen.’

Contact en meer informatie

Publicaties

2024

van Heusden, B. (2024). Canon en culturele democratie. Kunstzone, tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs, 2024(1), 43-45.

2023

van Klaveren, L.-M., van Dorsten, T., & van Heusden, B. (2023). Mapping Pupils’ Cultural Consciousness: Design and Evaluation of a Theory-Based Survey. In E. Schurig, & A. Lehmann-Wermser (Eds.), Aspects of multiculturalism in arts education: Proceedings German-Dutch Colloquium on Research in Arts Education (Forschungsbericht ed., Vol. 33, pp. 78-89). Institute for Music Education Research Hannover University of Music Drama and Media. https://www.ifmpf.hmtm-hannover.de/de/publikationen/forschungsberichte/forschungsbericht-33/

2022

van Heusden, B. (2023). Signs in Time: The Semiotics of History and Historiography. In A. Biglari (Ed.), Open Semiotics: Culture and Society (Vol. 2, pp. 173-192). (Du Sens). L'Harmattan.
Schino, G., van Klaveren, L.-M., Gallegos González, H., Cox, R. F. A., van Heusden, B., & Nori, F. (Accepted/In press). A multiple case study for measuring the experience of Virtual Reality and physical art installations in the museum. Poster session presented at Visual Science of Art Conference 2022, Amsterdam, Netherlands.
van Heusden, B. (2022). Bewust van cultuur? Over theorie en praktijk van cultuuronderwijs. In M. van Herten, T. Laros, J. Oosterholt, & M. Winkler (Eds.), Cultuur en plein public: Emancipatie en cultuurparticipatie in de Lage Landen (pp. 223-239). Amsterdam University Press.
van Heusden, B. (2022). Culturele democratie en onderwijs. Cultuur+Educatie, 21(60), 38-56.
Schino, G., van Klaveren, L.-M., Gallegos González, H., Cox, R. F. A., van Heusden, B., & Nori, F. (2022). Exploring the experiential dimensions of Virtual Reality and physical art installations in the museum: A multiple case study. Poster session presented at 2022 Biennial Congress of the International Association of Empirical Aesthetics, Philadelphia, Pennsylvania, United States.
Saaltink, H., van Heusden, B., van Dijk, M., & Boland, A. (2022). 'Ik maak een kompas dat altijd bij je is!': Verbeeldend denken in artefacten van het jonge kind. Cultuur+Educatie, 21(61), 28-47. Article 2.
Schino, G., van Klaveren, L.-M., Gallegos González, H. G., Cox, R. F. A., Nori, F., & van Heusden, B. (2022). Measuring Experiences of Art in the Museum: Exploring Methodology for Getting It Right. Itinera, 2022(23), 277-302. https://doi.org/10.54103/2039-9251/18562
van Heusden, B. (2022). Perception, Action, and Sense Making: The Three Realms of the Aesthetic. Biosemiotics, 15, 379–383. https://doi.org/10.1007/s12304-022-09482-y

2020

Kolsteeg, J., Heusden, van, B., & Drion, G. (2020, May 12). Culturele democratie vraagt om ander cultuurbeleid. https://www.lkca.nl/opinie/culturele-democratie-vraagt-om-ander-cultuurbeleid/
Heusden, van, B., & Mollema, G. (2020). Grip op cultuur(onderwijs). Kunstzone, tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs, 2020(03), 20-23.
van Heusden, B. (2020). Het leven verbeeld: Kunst, cultuur en cognitie. Cultuur+Educatie, 19(56), 6-21. Article 1.

2019

Heusden, van, B., Rass, A., & Tans, J. (2019). Cultuur2 Cultuuronderwijs in het VO: Cultuuronderwijs in het VO. University of Groningen Press. https://doi.org/10.21827/5e1456f6c36c6
van Heusden, B. (2019). Inzicht alleen is niet voldoende: Voorbij de roman in de Engelstalige literatuur. In C. S. B. (Ed.), 25 jaar Spraakmakende Boeken 1994-2019 (pp. 52-59). Rijksuniversiteit Groningen.
van Heusden, B. (2019). Notes on the work of Vasili Grossman. In O. Boele, & B. Noordenbos (Eds.), Having served excellently, nobly: Festschrift for Sander Brouwer (pp. 91-100). (Pegasus Oost-Europese Studies; No. 33). Uitgeverij Pegasus.
Das, H., van Heusden, B. P., Witte, T., & Dorleijn, G. J. (2019). Students’ attitude towards poetry, the way(s) in which they read poetry and stages of poetry reading. In Conference participation ARLE 2019 (pp. 41-42).

2018

van Heusden, B. (2018). Theoretische analyse: Cultuur in de Spiegel. Cultuur+Educatie, 17(50), 150-157.
van Heusden, B. (2018). Van waarde naar waarheid: literatuuronderwijs op de helling. In T. Witte (Ed.), Lectori salutem: De veelbelovende toekomst van het literatuuronderwijs (pp. 27-34). Expertisecentrum Vakdidactiek Noord.

2016

van Heusden, B., Rass, A., & Tans, J. (2016). Cultuur²: Basis voor cultuuronderwijs. Koninklijke Van Gorcum.
van Heusden, B., & Keikes, B. (2016). Expressionisme als culturele houding. In M. Jansen, & D. Sijens (Eds.), Een storm van kleur: Ploeg Jaarboek 15 (Vol. 15, pp. 6). Stichting De Ploeg Groninger Museum.
van Heusden, B. (2016). Geesteswetenschap in drievoud. Spiegel der Letteren, 58(4), 487-504. https://doi.org/10.2143/SDL.58.4.3200588
van Heusden, B. (2016). Kunstonderwijs kan niet(,) zonder kennis. De Moanne, 15(1), 10-13.
van Heusden, B. (2016). Speelgenoten: Julio Cortázar en Carol Dunlop, de astronauten van de kosmosnelweg. In E. van Boven, & P. Verstraete (Eds.), Schrijverstypen: De moderne auteur tussen individu en collectief (pp. 193-201). Article 16 Uitgeverij Verloren.

2015

van Heusden, B. (2015). Arts education 'after the end of art': Towards a new framework for arts education. In B. van Heusden, & P. Gielen (Eds.), Arts Education Beyond Art: Teaching Art in Times of Change (pp. 153-168). (Antennae). Valiz.
van Heusden, B. (2015). Arts Education as Culture Education. In S. Schonmann (Ed.), International Yearbook for Research in Arts Education: Wisdom of the Many: Key Issues in Arts Education (Vol. 3, pp. 385-388). Waxmann Verlag GmbH.
van Heusden, B., & Gielen, P. (Eds.) (2015). Arts Education Beyond Art: Teaching Art in Times of Change. (Antennae). Valiz. http://valiz.nl/ArtsEducationBeyondArt
van Heusden, B. (2015). European Culture: Between Rationality and Reason. In P. Gielen (Ed.), No Culture, No Europe: On the Foundations of Politics (pp. 133-141). (Antennae). Valiz.
van Heusden, B. (2015). Kultura Europejska: Miedzy racjonalnoscia a rozumen. In P. Gielen (Ed.), Koniec kultury koniec Europy: O fundamentach polityky (pp. 153-161). Bec Zmiana.
Gielen, P., & van Heusden, B. (2015). New Directions in Arts Education. In Arts Education Beyond Art: Teaching Art in Times of Change (pp. 9-19). Valiz.

2014

Gerrits, A., van Heusden, B., & et al. (2014). Advies examenprogramma CKV havo/vwo. SLO.
van Heusden, B., & Konings, F. (2014). Evaluating Partnership, or how to Evaluate the Contribution of Cultural Institutions to an Integrated Curriculum for Culture Education in Primary Schools. In International Yearbook for Research in Arts Education (Vol. 2, pp. 66-78).
Haanstra, F. H., van Heusden, B., Hoogeveen, K., & Schönau, D. (2014). Kader kwaliteit kunstzinnige oriëntatie primair onderwijs. Sardes.
van Heusden, B. (2014). Kunst als verbeelding van bewustzijn. In J. Dibbets, H. J. ten Duis, & C. Wildevuur (Eds.), Beeldende kunsteleving: een biocognitief spectrum (pp. 63-75). (Capita Selecta)..
van Heusden, B., & van Es, E. (2014). Tussen waarheid en waarde: Over theorie- en visievorming in cultuuronderwijs. Cultuur+Educatie, 14(39), 93-104. http://www.lkca.nl/publicaties/publicaties-lkca/cultuur-plus-educatie-39
van Heusden, B. (2014). Was wir von Kunst- und Kulturerziehung lernen. In K. Westphal, U. Stadler-Altmann, S. Schittler, & W. Lohfeld (Eds.), Räume Kultureller Bildung: Nationale und transnationale Perspektiven (pp. 58-75). (Räume der Pedagogik). Beltz.

2013

Konings, F. E. M., & van Heusden, B. P. (2013). Culturele instellingen en een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs: Richtlijnen. Fonds voor Cultuurparticipatie. http://www.cultuurparticipatie.nl/data/Culturele%20instellingen%20en%20de%20doorlopende%20leerllijn%20richtlijnen.pdf
van Heusden, B. P. (2013). Cultuur. Het cognitieve proces. De Groene Amsterdammer. http://blogs.groene.nl/geesteswetenschappers/?p=1018
van Heusden, B. P., Copini, E. J., van Dorsten, T., & Ekster, W. J. (2013). Kultur im Spiegel. Die Gestaltung eines einheitlichen Lehrplanes für Kulturunterricht. In K. Bering, S. Hölscher, R. Niehoff, & K. Pauls (Eds.), Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich (pp. 357-364). (Artificium, Schriften zu Kunst und Kunstvermittlung; No. 46). Athena.
van Heusden, B. P. (2013). Onze Humanities... LRPLN : magazine over onderwijs en leerplanontwikkeling, 11, 31 - 31. http://www.slo.nl/organisatie/slomagazines/lrpln/lrpln11/SLO_LRPLN11_webversie.pdf
Sasbrink, A., & van Heusden, B. P. (2013). Tussentijdse rapportage kwalitatief evaluatieonderzoek 'Kans- en creativiteitsgericht denken en leren'. KCM, RUG.

2012

Gielen, P. J. D., & van Heusden, B. P. (2012). A Plea for Communalist Teaching. An Interview with Richard Sennett. In P. Gielen, & P. De Bruyne (Eds.), Teaching Art in the Neoliberal Realm. Realism versus Cynicism (pp. 33 - 47). Valiz.
van Heusden, B. P. (2012). Cognitiewetenschappen en kunstonderwijs. Cultuur + Educatie, 12(34), 110 - 126.
van Heusden, B. P. (2012). Een bewustzijn verbeeld, David Hockney's 'A Bigger Picture'. Filosofie & Praktijk, 33(3), 24 - 40.
van Heusden, B. P. (2012). Kunst in (niet: en) cultuur. Cultuur + Educatie, oktober, 10 - 15.
Sasbrink, A., van Heusden, B. P., Claassen, E., & Hummel, R. (2012). Onderzoek naar een methode voor kwalitatieve evaluatie van cultuuronderwijs. Rijksuniversiteit Groningen.
van Heusden, B. P. (2012). Wat leren we van cultuuronderwijs? Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam.

2011

van Heusden, B. P. (2011). Interpretatie en cognitie in de geesteswetenschappen. In L. Bernaerts, & J. Pieters (Eds.), Hermeneutiek in veelvoud (pp. 27 - 44). (Cahier voor Literatuurwetenschap; No. 3 (2011)). Ginkgo Academia Press.
van Heusden, B. P., van Dorsten, T., Copini, E. J., & Ekster, W. J. (2011). Kultura w lustrze / Culture in the Mirror. In M. Szpiler (Ed.), Kompetencje w kulturze / Competences in culture. Post Conference Publication (pp. 58-62; 299-302). Narodowe Centrum Kultury / National Centre for Culture.
van Heusden, B. P. (2011). Kunst (en) in cultuur. Zelfbewustzijn, verbeelding en mediabeheersing. Kunstgebouw magazine, #2(november 2011), 12 - 17. http://issuu.com/kunstgebouw/docs/2409kgb_magazinedef_lowres_los/1
van Heusden, B. P. (2011). Semiotic cognition and the logic of culture. In S. J. Cowley (Ed.), Distributed Language (pp. 117 - 133). (Benjamins Current Topics; No. Vol. 34). John Benjamins Publishers.

2010

van Heusden, B. P. (2010). Cultuur en Lateralisatie. In J. van Baak, J. Bartels, J. Dibbets, & C. Wildevuur (Eds.), Lateralisatie en Cognitie. Enerzijds/anderzijds/wederzijds. Biologische en culturele aspecten van hersenfuncties (pp. 188 - 201). Uitgeverij Damon.
van Heusden, B. P. (2010). Cultuur in de Spiegel. Naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. RuG / SLO.
van Heusden, B. P., & Witteveen, W. (2010). De democratie kraakt onder de spektakeltelevisie. In M. ten Hooven (Ed.), U bevindt zich hier. Oriëntaties op maatschappij, politiek en religie (pp. 144 - 150). Boom.
van Heusden, B. P. (2010). De structuur van cultuur, of: wat weet de schildpad? University of Groningen.
van Heusden, B. P. (2010). Estrangement and the Representation of Life in Art. In A. van den Oever (Ed.), Ostrannenie. On "Strangeness" and the Moving Image: The History, Reception, and Relevance of a Concept (pp. 157 - 164). (The Key Debates, Mutations and Appropriations in European Film Studies; No. 1). Amsterdam University Press.
van Heusden, B. P. (2010). Perception, imagination, interpretation, and analysis in the humanities. In C. Stroh (Ed.), Von Katastrophen, Zeichen und vom Ursprung der menschlichen Sprache. Würdigung eines vielseitigen Linguisten, Wolfgang Wildgen zur Emeritierung (pp. 51 - 68). (Diversitas Linguarum; No. 28). Universitätsverlag Dr N. Brockmeyer.

2009

van Heusden, B. (2009). Artistic Precision. Zeitschrift fur semiotik, 31(1-2), 9-29.
van Heusden, B. P. (2009). Dealing with Difference: From cognition to semiotic cognition. Cognitive Semiotics, 4(Spring 2009), 116 - 132.
van Heusden, B. P., & Wildgen, W. (2009). Introduction. In B. P. van Heusden, & W. Wildgen (Eds.), Metarepresentation, Self-Organization and Art (pp. 7 - 12). (European Semiotics / Sémiotiques Européennes; No. Vol. 9). P.I.E. - Peter Lang.
van Heusden, B. P. (2009). Künstlerische Prägnanz. Zeitschrift für Semiotik, 31(1-2), 9 - 29.
van Heusden, B. P., & Wildgen, W. (2009). Metarepresentation, Self-Organization and Art. (Vol. 9 ed.) (European Semiotics / Sémiotiques Européennes). P.I.E. - Peter Lang.
van Heusden, B. (2009). Semiotic cognition and the logic of culture. Pragmatics & Cognition, 17(3), 611-627. https://doi.org/10.1075/pc.17.3.07van

2008

van Heusden, B. P. (2008). Inleiding. Cultuur+Educatie, 22, 6 - 10.

2007

van Baak, J. J., Bartels, J. J. A., van Heusden, B. P., & Wildevuur, C. RH. (2007). Cultuur en cognitie: Het menselijk vermogen om betekenis te geven. Uitgeverij Damon.
van Heusden, B. P. (2007). Een "pregnant beeld": Kunst tussen schoonheid en waarheid. In J. Bartels, J. J. van Baak, B. P. van Heusden, & CRH. Wildevuur (Eds.), Cultuur en cognitie: Het menselijk vermogen om betekenis te geven (pp. 143-156). Uitgeverij Damon.
van Heusden, B. P. (2007). Het leven nagebootst in taal: een cognitieve benadering van de literaire mimesis. Neerlandistiek: online tijdschrift voor taal- en letterkunde. http://www.neerlandistiek.nl/07.08c/
van Heusden, B. P. (2007). Semiosis, art, and literature. Semiotica, 165(1-4), 133-147. https://doi.org/10.1515/SEM.2007.036

2006

van Heusden, B. P., & Wildevuur, C. RH. (2006). Hoe maken onze hersenen cultuur? In J. Bartels, J. J. van Baak, B. P. van Heusden, & CRH. Wildevuur (Eds.), Lichaam en geest. Het lichaam /geest-probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderd (pp. 133 - 141). Uitgeverij Damon.
van Baak, J. J., Bartels, J. J. A., van Heusden, B. P., & Wildevuur, C. RH. (2006). Lichaam en geest. Het lichaam /geest-probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderd. Uitgeverij Damon.

2004

van Heusden, B. P. (2004). A Bandwidth Model of Semiotic Evolution. In W. Wildgen, B. P. van Heusden, & M. M. H. Bax (Eds.), Semiotic Evolution and the Dynamics of Culture (pp. 3 - 33). P.I.E. - Peter Lang.
Korthals Altes, E. J., & van Heusden, B. P. (2004). Aesthetic Autonomy: Problems and Perspectives. (XV ed.) Peeters.
Bax, M. M. H., & van Heusden, B. P. (2004). Controversial issues in evolutionary semiotics: Epilogue. In M. M. H. Bax, B. P. van Heusden, & W. Wildgen (Eds.), Semiotic Evolution and the Dynamics of Culture (pp. 303-318). (European Semiotics: Language, Cognition, and Culture / Sémiotiques Européennes: langage, cognition et culture; No. Vol. 5). P.I.E. - Peter Lang.
Korthals Altes, E. J., & van Heusden, B. P. (2004). Introduction. In L. J. R. Scholtens, M. Frenkel, & A. Karmann (Eds.), Scholarly Environments: Centres of Learning and Institutional Contexts, 1560-1960 (pp. 5 - 8). (Groningen Studies in Cultural Change; No. VII). Centre for Development Studies.
van Looy, J., & van Heusden, B. P. (2004). Redactie van Spiegel der Letteren 45, 4, themanummer 'Literatuur en nieuwe media'. (45:4 ed.) Peeters.
van Heusden, B. P. (2004). Review article: Omhelsd door de retorica. Over Lessen in literatuur van Frans Willem Korsten. Recensie van: F.W. Korsten, "Lessen in literatuur". Spiegel der Letteren, 46(1), 77 - 92.
van Heusden, B. P. (2004). Semiosis y cultura: un modelo de banda ancha acerca de la evolución semiótica. Tópicos del Seminario, 10, 15 - 57.
Bax, M. M. H., van Heusden, B. P., & Wildgen, W. (2004). Semiotic Evolution and the Dynamics of Culture. (European Semiotics: Language, Cognition, and Culture = Sémiotiques Européennes: langage, cognition et culture; Vol. 5). P.I.E. - Peter Lang.
Bax, M. M. H., van Heusden, B. P., & Wildgen, W. (2004). Semiotic evolution and the dynamics of culture: Introduction. In M. M. H. Bax, B. P. van Heusden, & W. Wildgen (Eds.), Semiotic Evolution and the Dynamics of Culture (pp. vii - xiii). (European Semiotics: Language, Cognition, and Culture / Sémiotiques Européennes: langage, cognition et culture; No. Vol. 5). P.I.E. - Peter Lang.
van Heusden, B. P. (2004). Torn between two (autonomous) lovers - Mimesis and beauty in modern art. In B. P. van Heusden, & E. J. Korthals Altes (Eds.), Aesthetic Autonomy: Problems and Perspectives (pp. 113-129). (GRONINGEN STUDIES IN CULTURAL CHANGE; Vol. 15). Peeters.

2003

van Heusden, B. P. (2003). Biologie - Fragen der Autonomie. In H. J. Sandkühler, & D. Pätzold (Eds.), Kultur und Symbol. Ein Handbuch zur Philosophie Ernst Cassirers (pp. 248 - 258). J.B. Metzler Verlag.
van Heusden, B. P. (2003). Cassirers Ariadnefaden - Anthropologie und Semiotik. In H. J. Sandkühler, & D. Pätzold (Eds.), Kultur und Symbol. Ein Handbuch zur Philosophie Ernst Cassirers (pp. 111 - 147). J.B. Metzler Verlag.
van Heusden, B. P. (2003). De maker. Notities naar aanleiding van 'Wij zagen ons in een kleine groep mensen veranderen' van Tonnus Oosterhoff. Spiegel der Letteren, 45(4), 361 - 377.
van Heusden, B. P. (2003). Een betekenisvolle blik. Over stereoscopie en het ontstaan van cultuur. Armada, tijdschrift voor wereldliteratuur, 8/9(29/30), 177 - 188.
Freudenberger, S., van Heusden, B., Jagersma, A. K., Pätzold, D. H. K., Plümacher, M., Sandkühler, H. J., & Wildgen, W. (2003). Einleitung. In H. J. Sandkühler, & D. H. K. Pätzold (Eds.), Kultur und Symbol : Ein Handbuch zur Philosophie Ernst Cassirers (pp. 11-44). J.B. Metzler Verlag.
van Looy, J., & van Heusden, B. P. (2003). Inleiding. Literatuur en nieuwe media, (Spiegel der letteren, themanummer 'Literatuur en nieuwe media'). Spiegel der Letteren, 45(4), 333 - 335.
van Heusden, B. P. (2003). Kunst - die vierte symbolische Form? In H. J. Sandkühler, & D. Pätzold (Eds.), Kultur und Symbol. Ein Handbuch zur Philosophie Ernst Cassirers (pp. 191 - 210). J.B. Metzler Verlag.
van Heusden, B. P. (2003). Lolita en Dorothy in Club Silenzio. Verhaalstructuren in het werk van David Lynch. DW en B, 148(6), 761 - 771.
van Heusden, B. P. (2003). The Semiotic Minuet in Quintilian's Rhetoric: on the Treatment of Figures in Book IX of the Institutio Oratoria. In O. Tellegen-Couperus (Ed.), Quintilian and the Law. The Art of Persuasion in Law and Politics (pp. 223 - 236). Leuven University Press.
van Heusden, B. P. (2003). The Symbol Story of the Human Soul: Cain and Abel in Steinbeck's 'East of Eden'. In G. P. Luttikhuizen (Ed.), Eve's Children. The Biblical Stories Retold and Interpreted in Jewish and Christian Traditions (pp. 155 - 173). Martinus Nijhoff/Brill.
Jorna, R. J., & van Heusden, B. P. (2003). Why representation(s) will not go away: Crisis of concept or crisis of theory? Semiotica, 143(1-4), 113-134.
Jorna, R. J. J. M., & van Heusden, B. P. (2003). Why representations will not go away: Crisis of concept or crisis theory? Semiotica, 143(1/4), 113 - 134.

2002

van Heusden, B. P. (2002). Calypso in Praag. In S. Leibovici, D. Perie, & M. Engelberts (Eds.), Identiteit. Filosofie, literatuur, maatschappij (pp. 127 - 133). Eburon.
Jorna, R. J. J. M., & van Heusden, B. P. (2002). Cognitive dynamics: a framework to handle types of knowledge. In J. Schreinemakers (Ed.), Knowledge Management: the 7th ISMICK Conference (pp. 128 - 145). Rotterdam University Press.
van Heusden, B., & Jorna, RJ. (2002). Reconsidering the standard: a semiotic model of organisations. In K. Liu, RJ. Clarke, PB. Anderson, & RK. Stamper (Eds.), COORDINATION AND COMMUNICATION USING SIGNS: STUDIES IN ORGANISATIONAL SEMIOTICS 2 (pp. 153-166). (INFORMATION AND ORGANISATION DESIGN SERIES; Vol. 2). Kluwer Academic Publishers.
van Heusden, B. P., & Jorna, R. J. J. M. (2002). Reconsidering the standard: a semiotic model of organizations. In K. Liu, R. J. Clarke, P. Bøgh Andersen, & R. K. Stamper (Eds.), Coordination and Communication Using Signs (pp. 153 - 167). Kluwer Academic Publishers.
van Heusden, B. P., & Jorna, R. (2002). Toward a Semiotic Theory of Cognitive Dynamics in Organisations. In K. Liu, R. J. Clarke, P. Bøgh Andersen, & R. K. Stamper (Eds.), Information, Organisation and Technology (pp. 83 - 113). Kluwer Academic Publishers.
Bax, M. M. H., & van Heusden, B. P. (2002). Veranstaltungen: verslag van de workshop Semiotic Evolution and the Dynamics of Culture. Zeitschrift für Semiotik, 24(1), 144-147.
Duyvendak, L., & van Heusden, B. P. (2002). Virtuele werkbank met vriendelijke uitstraling. OnderwijsInnovatie, 4(3), 30 - 32.

2001

van Heusden, B. P. (2001). Jakob von Uexkull and Ernst Cassirer. Semiotica, 134(1-4), 275-292.
Laatst gewijzigd:12 juli 2023 14:51
View this page in: English