Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Inspanningsgebonden maag-darmklachten bekend fenomeen bij recreatieve hardlopers

02 februari 2012

Maag-darmklachten als steken in de zij, diarree en buikpijn, zijn een bekend verschijnsel bij recreatieve sporters. Rinze ter Steege, werkzaam als maag-darm-leverarts in opleiding in het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Medisch Spectrum Twente, heeft het vóórkomen van dergelijke klachten in kaart gebracht. Op 8 februari 2012 promoveert Ter Steege op de resultaten van zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De 1300 deelnemers aan zijn onderzoek liepen kortere of langere afstanden. 45% van hen had tenminste één maag-darmklacht tijdens het lopen en 11% had last van ernstige klachten. Bijna 3% van de lopers had nog klachten gedurende 24 uur na het lopen. Ernstige inspanningsgebonden maag-darmklachten bleken vaker voor te komen bij enkele groepen deelnemers: sporters jonger dan 20 jaar, vrouwen en hardlopers die hadden gegeten en gedronken tijdens de loop maar dit niet gewend waren.

Oorzaken

Volgens Ter Steege is er nog weinig onderzoek gedaan naar het vóórkomen van maag-darmklachten tijdens hardlopen, de oorzaken ervan en hoe het te voorkómen is. De algemene oorzaken voor het ontstaan van klachten zijn het bewegen van de ingewanden tijdens het sporten, een verstoorde beweeglijkheid van het maagdarmstelsel en een zuurstoftekort (ischemie). Zuurstoftekort van het maagdarmstelsel is aanwezig bij vele sporters tijdens forse inspanning en ontstaat doordat het bloed naar de spieren gaat in plaats van naar het maagdarmstelsel. In samenwerking met het UMCG zijn in het Medisch Spectrum Twente de afgelopen jaren een aantal (top)sporters met inspanningsgerelateerde maag-darmklachten uitgebreid onderzocht.

Training

De ene persoon blijkt gevoeliger voor inspanningsgerelateerde maag-darmklachten dan de andere. Vooral bij onervaren hardlopers kunnen de klachten vervelend aanwezig zijn. Door het (rustig) opbouwen van conditie hoeft het lichaam steeds minder inspanning te leveren voor een bepaalde prestatie en daardoor wordt de bloedtoevoer van het maagdarmstelsel beter behouden. Daarnaast wordt bij goed getrainde sporters de maag sneller geleegd, dan bij minder getrainde sporters het geval is. Ter Steege adviseert sporters om te oefenen met het innemen van (vloeibaar) voedsel en drinken tijdens het sporten en hun lichaam eraan te laten wennen. Uiteraard moeten zij die ook in rust maag-darmklachten hebben, medisch advies inwinnen bij huis- of sportarts.

Curriculum Vitae

Rinze ter Steege (Hoogeveen, 1978) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de Afdeling maag-darm-leverziekten van het Medisch Spectrum Twente in Enschede bij prof dr JJ Kolkman, die ook zijn promotor is. Ter Steege volgt momenteel de opleiding tot maag-darm-leverarts in het UMCG en werkt vanaf 1 mei als MDL-arts in Medisch Centrum Leeuwarden. De titel van zijn proefschrift luidt “Gastrointestinal ischemia: diagnosis and clinical presentation.”

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling persvoorlichting van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:49