Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Facings ook mogelijk over bestaande vullingen

17 januari 2012

Bij mensen met oude, verkleurde vullingen op de voortanden kan het plakken van een dun schildje, een zogeheten facing, uitkomst bieden als alternatief voor het plaatsen van een kroon. Marco Gresnigt, tandarts-onderzoeker in het Universitair Medisch Centrum Groningen, heeft dit aangetoond. Hij promoveert op 18 januari 2012 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Uit zijn onderzoek blijkt dat het mogelijk is om facings aan te brengen na voorbehandeling van de oude vullingen, zodat het plaatsen van een kroon niet nodig is. Voor het aanbrengen van een facing hoeft minder gezond glazuur weggeslepen te worden dan bij kronen het geval is. Hierdoor is er minder kans op zenuwpijn wat prettiger is voor de patiënt. Het esthetische effect van facings is vergelijkbaar met, of soms zelfs beter, dan dat van kronen. Gresnigt promoveert op 18 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen op dit onderzoek.

Hechting

Gresnigt heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop facings gehecht kunnen worden op oude, probleemloze vullingen die niet zijn aangetast door cariës (tandbederf). Tot nu toe was het plaatsen van facings op oude vullingen niet goed mogelijk, waardoor tandartsen weinig keuze hadden dan de oude, verkleurde vullingen weg te halen of een kroon te plaatsen. Gresnigt heeft onderzocht hoe tandartsen deze (tand)oppervlakken kunnen voorbehandelen om ze geschikt te maken voor facings. Na de voorbewerking wordt een facing van composiet of porselein aangebracht en met cement vastgehecht. Facings hebben een lange levensduur; na 10 jaar is 90% van de facings nog steeds goed gehecht.

Vergelijkend onderzoek

Om de kwaliteit van de meest gebruikte materialen voor facings – porselein en composiet – goed met elkaar te kunnen vergelijken, heeft Gresnigt de zogenaamde “split mouth” methode toegepast. Bij de patiënten werd aan de ene kant van de mond een facing van porselein aangebracht en aan de andere kant een facing van composiet. De omstandigheden waaronder de facings met elkaar werden vergeleken waren op deze manier identiek. De facings werden direct na plaatsing geëvalueerd en tot 4 jaar daarna. Uit het onderzoek bleek dat beide materialen goed gebruikt kunnen worden voor facings.

Esthetiek

De verfraaiing van het gebit, ofwel de esthetische behandeling, is een belangrijk onderdeel van het tandartsenwerk. Gresnigt verwacht dat steeds meer tandartsen het plaatsen van facings op de voortanden als een welkome aanvulling op de mogelijkheden zullen zien. Een belangrijk voordeel is dat minder gezond glazuur weggeslepen hoeft te worden dan bij het plaatsen van een kroon het geval is. De kans op zenuwpijn wordt daarmee verkleind. Gresnigt verwacht dat patiënten steeds bewuster met hun gebit zullen omgaan en daarom eerder voor facings zullen kiezen dan voor kronen.

Curriculum Vitae

Marco Gresnigt (Zeist, 1978) studeerde tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn onderzoek uit in het Universitair Medisch Centrum Groningen bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde (CTM). De titel van het proefschrift van Gresnigt is “Clinical and laboratory evaluation of laminate veneers.”

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling persvoorlichting van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:51