Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuwe urinetest voor bijnierkanker

23 januari 2012

Onderzoekers van het Johann Bernoulli Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen en van het Centre for Endocrinology, Diabetes and Metabolism van de University of Birmingham hebben een nieuw urinetest ontwikkeld voor de diagnose van bijnierkanker. Ze publiceerden hun onderzoek in december in de Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

Tumoren in de bijnier komen voor in twee procent van de bevolking. Een klein gedeelte daarvan blijkt kwaadaardig.

Het opsporen van bijnierkanker met de huidige methoden is niet eenvoudig. De nieuwe systematiek biedt echter uitzicht op een sneller en meer betrouwbaar diagnose-instrument.

In samenwerking met het European Network for the Study of Adrenal Tumors werden urinemonsters van 150 patiënten met bijnierkanker verzameld en onderzocht op hormonen. Informatici van de Rijksuniversiteit Groningen analyseerden de hormonale uitscheidingsprofielen met een nieuwe methode genaamd Matrix Relevance Learning. Op deze manier konden ze  een kenmerkend patroon van hormonen  opstellen dat  fungeert als ‘vingerafdruk’ van de kwaadaardige tumoren. Vervolgonderzoek is er op gericht om klinisch bruikbare test te ontwikkelen.

Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 96: 3775-3784 (2011), doi: 10.1210/jc.2011-1565.

Meer informatie: prof.dr. Michael Biehl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:49