Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

An instrument to assess information systems succes in developing countries

25 oktober 2012

Promotie: dhr. P.M. Mukasa, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: An instrument to assess information systems succes in developing countries

Promotor(s): prof.dr. H.G. Sol

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Succesbepaling van informatiesystemen in ontwikkelingslanden

Succesvolle informatiesystemen zijn vooral in ontwikkelingslanden wenselijk omdat er weinig geld is voor investeringen en ontwikkeling. Gegevens wijzen echter uit dat tot wel 30 procent van de informatiesystemen in ontwikkelingslanden faalt. De situatie wordt verergerd door een tekort aan geschoolde en deskundige werknemers, gekoppeld aan ontoereikende salariëring om hen vast te houden in hun baan. Dergelijke contextuele factoren verschillen van de situatie in ontwikkelde landen en vragen derhalve om een andere benadering. Het onderzoek van Paul Ssemaluulu Mukasa onderscheidde de punten die verantwoordelijk zijn voor het succes van informatietechnologie in ontwikkelingslanden. Hij ontwikkelde en evalueerde een instrument, dat gebruikt maakt van computers, samen met richtlijnen om het succes van informatiesystemen te beoordelen. Met behulp daarvan kunnen managers en gebruikers samenwerken om een geschikt systeem te kiezen.

Paul Ssemaluulu Mukasa (Oeganda, 1957) studeerde computerwetenschap aan de Makerere University. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Mukasa is werkzaam als docent bij de School of Computing and Informatics Technology van de Makerere University.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:52