Over ons Actueel Nieuws

Wonen aan de snelweg: enkel negatief, of (soms) ook positief?

08 maart 2017

Uit onderzoek van promovenda Marije Hamersma van de RUG blijkt dat de woontevredenheid bij snelwegen over het algemeen best hoog is. De negatieve impact van snelwegen op de woontevredenheid is grotendeels afhankelijk van de mate waarin nadelen worden beleefd. Bewoners wegen de negatieve impact van snelwegen af in relatie tot eventuele bereikbaarheidsvoordelen en andere kenmerken van de bredere woonomgeving. Hamersma pleit voor het belang van een integrale blik, met oog voor de weg als onderdeel in de lokale ruimtelijke omgeving.

Hamersma promoveert 16 maart aan de RUG. Ze voerde haar onderzoek uit in het kader van een samenwerking tussen de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen en Rijkswaterstaat, op het gebied van infrastructuurplanning.

Video's RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:27 september 2021 09:32