Over ons Actueel Nieuws

Longpatiënten ziek gemaakt voor het goede doel

11 mei 2016

Onderzoekster Barbro Melgert van de RUG en haar collega René Lutter van het AMC Amsterdam maken dertig mensen met COPD en astma opzettelijk een klein beetje verkouden. Een milde longaanval bij hen is het gevolg, maar voor Melgert en Lutter is dat een noodzakelijke stap in hun onderzoek naar longaanvallen.

Bij een longaanval slaan de longen op hol. Mensen worden zo benauwd dat ze niet meer goed kunnen ademhalen. De klachten treden plotseling op, meestal tijdens een verkoudheid, en zijn heel heftig. Patiënten moeten vaak naar het ziekenhuis om extra zuurstof toegediend te krijgen. Een longaanval is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij longpatiënten, maar waarom de ene longpatiënt wel en de andere niet een aanval krijgt tijdens een verkoudheid is een mysterie. Melgert en Lutter hopen met hun onderzoek, gesubsidieerd door het Longfonds, meer inzicht te krijgen in longaanvallen en op termijn zelfs een geneesmiddel te kunnen ontwikkelen.

Barbro Melgert
Longaanval voorkomen, artikel over onderzoek Melgert

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:24 september 2021 13:26