Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Omvangrijke Horizon 2020-subsidie voor Arctisch Centrum

15 juli 2015
Het Arctisch gebied

Peter Jordan, directeur van het Arctisch Centrum, heeft onlangs een omvangrijke Horizon 2020-subsidie toegekend gekregen ter ondersteuning van een Innovative Training Network (ITN). De Rijksuniversiteit Groningen zal samen met de universiteiten van York, Kopenhagen en Stockholm een nieuwe generatie beginnende onderzoekers gaan opleiden in de nieuwste interdisciplinaire methoden voor de archeologische wetenschap, zoals oude genomica, nieuwe methoden voor koolstofdatering en onderzoek naar organische resten.

Het totale budget is vier miljoen euro, waarvan 0,8 miljoen naar Groningen gaat. Het ITN krijgt de naam ArchSci2020 - Archaeology on the Edge: Northern Europe and the Circumpolar World.

Vijftien promotieprojecten

In totaal worden vijftien promotieprojecten ondersteund; elk project richt zich op de nauw met elkaar verweven thema’s gezondheid, dieet, technologie en mens-milieurelaties en past ze toe op archeologische casestudies in de noordelijke wereld. Drie promovendi zullen in Groningen gevestigd zijn: twee op het Arctisch Centrum en een derde bij Daan Raemaekers op het Groningen Institute of Archaeology (GIA). Nog eens drie promovendi zullen tot twaalf maanden in Groningen doorbrengen. Hans van der Plicht van het Centrum voor Isotopenonderzoek bij het ESRIG speelt ook een belangrijke rol, en de Rijksuniversiteit Groningen zal ook algemene cursussen en het slotcongres van het ITN organiseren. De eerste promovendi gaan in augustus 2016 van start.

Contact: Peter Jordan

Laatst gewijzigd:21 augustus 2023 11:00