Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Hemelvaartweekend in het teken van Walk for Infinity en Lauwersloop

28 mei 2014

In het Hemelvaartweekend op donderdag 29 en vrijdag 30 mei vinden twee bijzondere loopevenementen plaats: de Walk for Infinity (op 29 en 30 mei) en de Lauwersloop (30 mei). Beide activiteiten worden georganiseerd in het kader van het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen.

Ubbo Emmius

De Walk for Infinity is een bijzondere wandeltocht van Greetsiel in Oost-Friesland naar de stad Groningen. Aan deze tocht nemen 2500 wandelaars uit Nederland en Duitsland deel. De Walk for Infinity wordt georganiseerd door het wandelfestival Tocht om de Noord. De Lauwersloop is een roemruchte hardloopestafette die na een onderbreking van veertien jaar opnieuw wordt georganiseerd. De lopers leggen in teamverband 110,7 kilometer af; vanuit Leeuwarden, langs Lauwersoog, naar Groningen.

Walk for Infinty: In het spoor van Ubbo Emmius

De Walk for Infinity is geïnspireerd op het leven van de beroemde Oost-Friese geleerde Ubbo Emmius (1547-1625), de eerste rector magnificus van de Groningse universiteit. De route start bij zijn geboortehuis in Greetsiel in Oostfriesland en eindigt bij het Academiegebouw in Groningen. Emmius schreef een standaardwerk over de geschiedenis van de Friese Landen en publiceerde ook afzonderlijke beschrijvingen van Oost-Friesland en Groningen. In de Walk for Infinity volgen de wandelaars als het ware de voetsporen van Ubbo Emmius.

De Walk for Infinity is een ontdekkingstocht. De zintuigen van de wandelaar worden tijdens de tocht keer op keer geprikkeld. Men bezoekt gebouwen, boerderijen en kerken, proeft lokale lekkernijen, hoort en beleeft op de route prachtige muziek en theater. Dit alles met als doel de wandelaar te laten kennismaken met bewoners, dorpen, cultuur en landschap zoals Ubbo Emmius dat vier eeuwen geleden deed.

De volledige afstand over twee dagen is 80 kilometer. De wandelaar kan uit meerdere afstanden kiezen: 40, 25 of 15 kilometer. Ook is het mogelijk slechts één dag een afstand te wandelen. Dit maakt deelname aan het evenement toegankelijk voor iedereen: jong en oud, getraind of ongetraind.

Het project “Walk for Infinity” wordt in het kader van het INTERREG IV A programma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het project wordt begeleid door het programmamanagement bij de Eems Dollard Regio.

Lauwersloop

Op 30 mei om 07.15 klinkt het startschot van de Lauwersloop. De lopers leggen in teamverband een afstand af van 110,7 kilometer; vanuit Leeuwarden langs Lauwersoog, naar Groningen. De 16 etappes variëren van 4 tot 12 kilometer. Dit jaar doen er 48 teams mee, bestaande uit studenten, alumni en hoogleraren. Daarnaast zullen ook twee ultralopers deelnemen. Eén ultraloper legt individueel de gehele 110,7 kilometer af, de ander loopt van Lauwersoog naar Groningen.

In Dokkum, Lauwersoog, Eenrum en Zuidwolde zal steeds een herstart plaatsvinden. Alle teams starten gezamenlijk opnieuw om zo de afstand tussen de lopers te minimaliseren. Rector magnificus Elmer Sterken zal op een van de gezellige, met muziek opgeluisterde herstartlocaties het startschot geven. De finish is op de Grote Markt in Groningen. Later op de avond zal daar ook de Cantus, het eindfeest, plaatsvinden.

Laatst gewijzigd:17 september 2021 09:13