Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG-baby’s winnen SURF security award

13 februari 2014

De Rijksuniversiteit Groningen heeft de SURF Security Award 2014 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op inspirerende en proactieve wijze inzet voor de verbetering van informatiebeveiliging, privacybescherming of de bestrijding van cybercrime. De RUG krijgt de prijs voor de bewustwordingscampagne ‘ Your bytes are your babies, protect what’s precious, keep IT safe!’ waarmee het belang van informatiebeveiliging onder de aandacht van medewerkers werd gebracht.

Deze poster werd gebruikt tijdens de campagne

Aansprekend voorbeeld

De prijs werd donderdag 13 februari uitgereikt tijdens het jaarlijkse SURFibo/SURFcert congres in Utrecht. De jury is lovend over de originaliteit van de campagne: ‘Het idee om met poppen en de slogan ‘Your bytes are your babies, protect what's precious, keep IT safe’ op het belang van informatiebeveiliging te wijzen, getuigt van originaliteit en is een aansprekend voorbeeld op het vlak van awareness.’ De prijs bestaat uit eeuwige roem en een geldbedrag van 2500,-.

Opschudding

Projectleider Gerrit van Dijk van de RUG is opgetogen over de prijs. ‘Dit is voor mij en mijn collega’s Willemieke Baan en Koen Verelst een bevestiging dat we de juiste aanpak hebben gekozen. De campagne heeft voor de nodige opschudding gezorgd en is zeer effectief geweest. We merken dat de bewustwording bij medewerkers verbeterd is. Ik zie de prijs als een aanmoediging om het belang van informatiebeveiliging verder onder de aandacht van medewerkers te brengen en te houden.’

De baby die voor opschudding zorgde

Keep IT safe

Met de slogan ‘Your bytes are your babies, protect what’s precious, keep IT safe’ lanceerde de RUG in oktober vorig jaar een campagne om medewerkers meer bewust te maken van het belang van informatiebeveiliging. Overal op de universiteit werden babypoppen verspreid die waren voorzien van een afbeelding van een beveiligingsslotje. Bij het Academiegebouw werd een grote opblaasbaby geplaatst. Alle medewerkers kregen een bedrieglijk echte phishingmail toegezonden met het verzoek om persoonlijke gegevens in te vullen. Het effect was groot: veel medewerkers hebben de mail geopend en persoonlijke gegevens ingevuld. Dit was de opmaat tot een informatiecampagne waarbij medewerkers oa via workshops werden geïnformeerd over het belang van informatiebeveiliging. De campagne was zeer succesvol en heeft de bewustwording bij medewerkers verbeterd.

Laatst gewijzigd:14 september 2021 13:06