Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vorstelijke opening RUG400

15 mei 2014
Zijne majesteit Koning Willem-Alexander op het balkon van het academiegebouw

De viering van het 400 jarig-bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen is officieel van start. Donderdagmiddag opende zijne majesteit Koning Willem-Alexander de feestmaand van de RUG. Hij deed dit door de foto’s die Sacha de Boer in opdracht van de RUG van het Groninger DNA maakte, in ontvangst te nemen.

Update: Bekijk ook dit uitgebreide fotoverslag van de opening van RUG400 op Flickr.

Serenade

Zijne majesteit Koning Willem-Alexander en Rector Magnificus Elmer Sterken

De RUG had nog een verrassing in petto voor de Koning. Staande op het balkon van het academiegebouw werd hij toegezongen door een gelegenheidskoor van 250 studenten en koorleden uit stad en ommeland die als een soort flashmob opeens tevoorschijn kwamen op het academieplein. De koning kon het duidelijk waarderen, gezien zijn spontane reactie.

Rector magnificus en gastheer Elmer Sterken was tevreden: 'We zijn zeer vereerd dat de Koning aanwezig was bij de opening van deze bijzondere mijlpaal voor onze universiteit. We hebben hier lang naar toegeleefd en nu mogen we eindelijk van start met alle activiteiten. Ik ben bijzonder trots op alle medewerkers die deze lustrumviering mogelijk hebben gemaakt. De komende maand gaan we met volle teugen genieten van alle activiteiten die we georganiseerd hebben. Ik hoop van harte dat we aan de Groninger bevolking en aan de rest van Nederland kunnen laten zien hoe bijzonder deze universiteit is. Iedereen is van harte welkom om het feest met ons mee te vieren.'

Prof. U. Beisiegel en Rector Magnificus Elmer Sterken

Ubbo Emmius penning

Tijdens de officiële openingsceremonie werd de wetenschappelijke Ubbo Emmius Penning uitgereikt aan prof. U. Beisiegel, President van de Georg-August-Universität Göttingen. De openingsceremonie werd afgesloten met een receptie voor genodigden. De Koning sprak met verschillende studenten en medewerkers van de universiteit.

RUG400-programma

Het RUG400-programma heeft voor elk wat wils: wetenschap, sport, cultuur en feesten. De RUG wil dan ook zoveel mogelijk mensen bij het RUG400-programma For Infinity betrekken, dat van 15 mei t/m 15 juni 2014 duurt. Het volledige programma is te vinden op RUG400.

Meer foto's

Vorstelijke opening 1