Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Roeiers Oxford en Cambridge doen mee aan RUG400 bootrace

Bommen Bootrace nieuwe roeitraditie tussen Groningen en Münster
14 maart 2014

Ter ere van de 400ste verjaardag van de RUG starten de universiteiten van Groningen en Münster een nieuwe roeitraditie: de Bommen Bootrace. De race vindt plaats in navolging van de befaamde Boat Race op de Theems tussen de universiteiten van Oxford en Cambridge. De RUG is trots dat aan de feestelijke eerste editie van de race alumniploegen van zowel Oxford als Cambridge zullen deelnemen.

De sportieve ontmoeting vindt plaats in de Groningse grachten op zaterdag 14 juni 2014, tijdens het RUG400-alumniweekend. Naast de ploegen uit Oxford, Cambridge, Münster en Groningen zijn ook andere topploegen aanwezig. En ook de hoogleraren van de universiteiten van Münster en Groningen kruisen dan de riemen. De race wordt georganiseerd in samenwerking met de Groningse roeiverenigingen G.S.R. Aegir, A.G.S.R. Gyas en de Hunze, en het sportcentrum van de RUG.

Foto: Sacha de Boer

Bommen Bootrace

Vanaf 2015 wordt de Bommen Bootrace, een Aegon City Rowing Event, jaarlijks gehouden op 28 augustus – Bommen Berend – de dag van de viering van het Gronings Ontzet. De Bommen Bootrace is een feestelijk evenement met niet alleen sportieve prestaties, maar ook veel muziek en gezelligheid.

The Boat Race

The Boat Race is sinds 1829 de traditionele roeiwedstrijd tussen de ploegen van de universiteiten van Oxford en Cambridge op de Theems. Vanuit de hele wereld komen roeiers aan deze beide universiteiten studeren om aan dé Boat Race mee te kunnen doen. Dit is de hoogste sportieve prestatie bij zowel de universiteit van Oxford als de universiteit van Cambridge.

Alumniweekend

Het roei-evenement vindt plaats tijdens het alumniweekend dat de RUG ter ere van haar verjaardag speciaal voor haar oud-studenten organiseert. Een weekend vol feestelijke evenementen met – naast de Bommen Bootrace – onder andere een ontvangst en lunch, facultaire colleges, een benefietdiner, een parade en een knallend slotfeest. Het alumniweekend vindt plaats van 13 t/m 15 juni.
Laatst gewijzigd:24 december 2021 14:36