Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studenten winnen Green Mind Award: Geveltuin voor de Universiteitsbibliotheek

11 juni 2014

De Universiteitsbibliotheek krijgt een gevel- en een daktuin. Het gebouw aan het Academieplein moet daarmee uitgroeien tot een toonbeeld van duurzaam groen in de versteende Groningse binnenstad. Dat is de kern van het plan waarmee drie studenten vrijdag 6 juni de Green Mind Award 2014 wonnen. De Green Mind Award is de tweejaarlijkse prijsvraag van de Rijksuniversiteit Groningen voor het beste idee om de universiteit duurzamer te maken. Lisette Stevens, Menno Stellingwerff en Malenthe Teunis ontwierpen hun plan in een masterlab van het Honours College van de RUG.

De prijs bestaat uit uitvoering van het plan en een iPad voor elk van de studenten. De jury koos het winnende plan uit dertien inzendingen. Juryvoorzitter Jan de Jeu (lid van het College van Bestuur van de RUG) maakte de winnaars afgelopen vrijdag bekend in de Der Aa-kerk.

Veel draagvlak

De jury was vooral getroffen door de uitstraling van het ontwerp en door het draagvlak dat de studenten hadden verzameld. Een gevel- en daktuin voor de Universiteitsbibliotheek maakt de duurzaamheid van de universiteit zichtbaar voor iedereen. De tuin geeft een impuls aan de vergroening van de binnenstad. De studenten kregen dan ook veel bijval van zowel de UB en zijn gebruikers als van de gemeente, die graag meer groen in de binnenstad wil realiseren. Een geveltuin is een vernieuwend concept. Het interieur en exterieur van de UB wordt de komende jaren vernieuwd; het winnende plan past daarin.

Ook de ingediende plannen die de tweede en de derde prijs wonnen worden uitgevoerd. Het betreft plannen voor een innovatieve en duurzame energievoorziening in twee gebouwen van de universiteit: het Duisenberg Gebouw (Faculteit Economie en Bedrijfskunde) en het Heymans Gebouw (Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen). Voor beide plannen wordt een projectgroep ingesteld.

Dick Jager, secretaris Green Mind Award

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:21