Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Cultuur en Wetenschap vieren komend weekend hoogtij in Groningen

21 mei 2014

Komend weekend is er veel te doen bij de 400-jarige Rijksuniversiteit Groningen. De RUG nodigt het publiek van harte uit om vrijdag 23 mei vanaf 14.00 uur in actie te komen voor de Gift for Infinity: Actief Oud is Goud. ’s Avonds wordt éénmalig een speciaal gemaakt muziek-, dans- en projectiespektakel opgevoerd op het Academieplein, de plek die sinds 1614 het hart van de universiteit vormt.

Op zaterdag 24 mei vindt De Nacht van Kunst & Wetenschap plaats. Verdeeld over zestien locaties is er keuze uit meer dan 200 bands, sprekers, experimenten, talkshows, voorstellingen, tentoonstellingen en films. Daarnaast is t/m 25 mei de vijf-sterren-voorstelling Voor Eeuwig te zien op de Zernike Campus Groningen.

Vrijdag 23 mei: Iedereen in beweging voor Actief Oud is Goud

Tijdens de hele RUG400-maand staat het door het publiek gekozen onderzoek Actief Oud is Goud centraal. Kom meer te weten en draag bij door te sporten met Mark Tuitert, lezingen te bezoeken van RUG-professoren, te quizzen met Joep van Deudekom (Factcheckers) en nog veel meer. Er is voor ieder wat wils: voor scholieren, studenten, volwassenen en ouderen. Info: www.rug400.nl en www.rugsteunt.nl

Vrijdag 23 mei: A Gift for Infinity; een artistieke visie op Actief Oud is Goud

De avond sluit af (om 22.30 uur) met een uniek muziek-, dans- en projectiespektakel – A Gift for Infinity – door het Noord Nederlands Orkest, Club Guy & Roni, WERC Collective en Jan Klug! Samen met hen biedt de RUG het publiek op deze avond, op het Academieplein, de artistieke visie op Actief Oud is Goud. De plek waar sinds 1614 de Universiteit huist. Vrije toegang. Zie ook de teaser:

Zaterdag 24 mei: De Nacht van Kunst & Wetenschap

De Nacht start met de première van de lustrumfilm For Infinity-The Movie, die de rest van de avond doorlopend te zien is in Pathé. Op de Vismarkt spelen Tangarine, Jacco Gardner, Douwe Bob en Town of Saints. In het Academiegebouw lach je onder meer met Boom Chicago en in de UB tref je de spraakmakende Lebowski Achievers. In de Der-Aa Kerk vind je een unieke Ig Nobel Night en natuurlijk de tentoonstelling over 400 jaar wetenschap in Groningen. Nachtcolleges zijn te volgen van Diederik Jekel, Vincent Icke, Douwe Draaisma en geluksprofessor Leo Bormans in het Groninger Museum. De Nacht eindigt met Nobody Beats The Drum, samen met een bijzonder bliksemapparaat. Info en kaartverkoop: www.denachtvankunstenwetenschap.nl

Woensdag 21 t/m zondag 25 mei: Vijf-sterren-voorstelling Voor Eeuwig

Tot en met 25 mei is Voor Eeuwig, de muziektheatervoorstelling in de openlucht, te zien op de Zernike Campus Groningen. Deze coproductie van het Noord Nederlands Toneel en de RUG gaat over de relatie tussen de universiteit en de inwoners van Stad en Ommeland.

Laatst gewijzigd:30 januari 2024 09:45