Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

400 basisschoolkinderen openen tentoonstelling ‘For Infinity: 400 jaar wetenschap in Groningen’

03 april 2014

Op woensdag 9 april vindt de officiële opening plaats van de tentoonstelling 400 jaar wetenschap in Groningen. De tentoonstelling – georganiseerd ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen – neemt de bezoeker mee langs verleden, heden en toekomst van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek in Groningen en ver daarbuiten. De officiële opening wordt voorafgegaan door een feestelijk evenement op de Vismarkt (13.30-15.00 uur), met Evelien Bosch (Zapplive) als presentatrice en ruim 400 basisschoolkinderen die les krijgen over DNA.

Zit jij in groep 6, 7 of 8 en lijkt het je leuk om mee te doen aan de DNA-experience? Meld je dan aan via dit formulier!

De Rijksuniversiteit Groningen bevindt zich in de Europese top van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. For Infinity: 400 jaar wetenschap toont de trotse geschiedenis van de universiteit, aan de hand van objecten, instrumenten en preparaten. Tegelijkertijd biedt het een blik op het heden en de verre toekomst, met interactieve opstellingen, games en discussies. De expositie is samengesteld door het Universiteitsmuseum Groningen en ScienceLinX, in nauwe samenwerking met alle faculteiten van de RUG.

De tentoonstelling is te bezoeken van donderdag 10 april t/m vrijdag 27 juni 2014.

Openingstijden: dinsdag t/m zondag, 10.00–17.00 uur.

DNA-evenement Vismarkt

Het DNA-evenement op de Vismarkt is ontstaan uit het project 400 dagen voor 400 vragen. Er zijn verschillende vragen ingediend door kinderen over DNA en genen. De 400 basisschoolkinderen bootsen onder leiding van bewegingsregisseur Bart Brandts Buys delend DNA na. Gefilmd van bovenaf en getoond op grote schermen langs het plein, kunnen omstanders de bewegingen van de kinderen op de voet volgen. Het evenement wordt georganiseerd in samenwerking met de afdeling Genetica van het UMCG.

Drie For Infinity-exposities

For Infinity bestaat uit drie tentoonstellingen: 400 jaar wetenschap in de Der Aa-Kerk, 400 jaar studentenleven in het Groninger Museum en Vier eeuwen kunst aan de RUG in het Universiteitsmuseum. De tentoonstellingen staan op zichzelf, maar samen vertellen ze het grootse verhaal over de wetenschap in Groningen. Voor iedereen is wat te beleven: voor Stadjers en wereldburgers, voor studenten en onderzoekers, voor ouderen en – niet te vergeten – kinderen!

Multidisciplinair

Ontwikkelingen in de wetenschap ontstaan vaak op de raakvlakken van verschillende vakgebieden. Daarom zijn veel onderzoeksgroepen van de universiteit multidisciplinair samengesteld. In de tentoonstelling komt dit terug in twaalf modules (zoals jong en oud, hemel en aarde, mannen en vrouwen), die zijn opgebouwd rond alledaagse vragen. Per module nemen woordvoerders uit het heden en verleden de bezoeker bij de hand en geven antwoorden op de vraag naar For Infinity.

Rond de tentoonstelling is een speciaal educatieprogramma voor scholieren opgezet. Leerlingen gaan aan de hand van opdrachten de expositie door op zoek naar échte wetenschap.

Meer informatie

Meer informatie over de tentoonstelling: Rolf ter Sluis, directeur van het Universiteitsmuseum, en Bart van de Laar, hoofd van Science LinX

Laatst gewijzigd:24 december 2021 14:37