Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Scholieren naar de Natuurkunde Olympiade

05 juni 2013

Op woensdag 12 juni 2013 om 11.30 uur vindt de prijsuitreiking plaats van de 32e Nationale Natuurkunde Olympiade voor 5- en 6-vwo’ers uit het hele land. De prijzen worden uitgereikt door de rector van de Rijksuniversiteit Groningen, prof. dr. Elmer Sterken in de Senaatskamer van de Rijksuniversiteit Groningen. De vijf winnaars die dan worden bekend gemaakt vormen het Nederlandse team voor de Internationale Natuurkunde Olympiade in Kopenhagen van 7 t/m 15 juli 2013.

De Rijksuniversiteit Groningen is dit jaar weer gastheer van de eindronde van de Nationale Natuurkunde Olympiade die van 5 t/m 12 juni plaatsvindt. De Natuurkunde Olympiade is een jaarlijkse wedstrijd die door de Universiteit Utrecht en Rijksuniversiteit Groningen samen wordt georganiseerd.

Leerlingen uit het hele land

De beste achttien natuurkundeleerlingen uit vwo/gymnasium 5 en 6 komen vanuit het hele land en zullen zich tijdens deze eindronde buigen over moeilijke onderwerpen zoals klassieke mechanica, relativiteitsleer, optica, thermodynamica en elektriciteitsleer. Aan de hand van een practicumtoets en een theorietoets van ieder vier uur zal duidelijk zijn welke vijf leerlingen ons land mogen vertegenwoordigen in de internationale finale in Kopenhagen.

Uiteraard is er tijdens de eindronde ook tijd voor ontspanning, bijvoorbeeld een uitstapje naar Schiermonnikoog en een bezoek aan Astron, het Nederlands instituut voor radio astronomie.

Meer informatie: ir. J.E. (Enno) van der Laan, Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen
Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:17