Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Multidisciplinaire behandeling geeft blijvend gewichtsverlies kleine kinderen

18 november 2013

Een intensieve behandeling van jonge kinderen tussen de 3 en 5 jaar met overgewicht en obesitas, heeft een blijvend gunstig effect op de gewichtsafname en de middelomtrek. Het gaat hierbij om een multidisciplinaire behandeling, die zich niet alleen op het kind, maar ook op de hele familie richt. Dit blijkt uit onderzoek van kinderarts Gianni Bocca van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) na onderzoek onder 75 te zware kinderen tussen de 3 en 5 jaar oud. Hij promoveert op 20 november 2013 op zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Obesitas bij kinderen neemt over de hele wereld nog steeds toe. Daarom zijn effectieve strategieën voor de behandeling van overgewicht en obesitas bij kinderen noodzakelijk. Programma’s met multidisciplinaire interventies gericht op leefstijl in de leeftijd van 5-12 jaar blijken effectief te zijn voor gewichtsvermindering. Obesitas begint echter al voor het vijfde levensjaar. Daarom moeten programma’s voor het behandelen van obesitas gericht zijn op nog jongere kinderen. Jonge kinderen met obesitas lopen een groot risico om hun hele leven te dik te blijven.

Multidisciplinair behandelprogramma

In zijn onderzoek vergeleek Bocca het effect van een intensief multidisciplinair behandelprogramma met de ‘standaard’- behandeling door een kinderarts. Veertig kinderen die behandeld werden door het multidisciplinaire team, bezochten samen met hun ouders frequent een diëtist. De ouders moesten bijhouden wat de kinderen hadden gegeten en dat werd bij de diëtist telkens teruggekoppeld. Daarnaast gingen de kinderen naar een fysiotherapeut waarbij ze balspelletjes speelden en beweging op muziek kregen. Voor de ouders waren er ook nog sessies met een psycholoog, waar zij gedragstherapie kregen. De ouders leerden daar kinderen positief, maar zonder snoep, te belonen. En leerden meer over het onderscheid tussen trek en honger van een kind. Bij de overige 35 kinderen werd de ’standaard’ behandeling toegepast. Deze kinderen werden gezien door een kinderarts. Samen met de ouders kregen de kinderen tips voor een gezonde leefstijl.

Blijvend effect

Uit de studie van Bocca blijkt dat de intensief behandelde groep beduidend betere resultaten haalde dan bij de standaard behandelde groep. De eerste groep verloor meer gewicht, gemeten via afname van de BMI (Body Mass Index). Ook kregen zij een smallere taille. De tweede groep verloor ook wel gewicht maar minder. En de middelomtrek bleef bij hen hetzelfde. Volgens Bocca zijn deze resultaten blijvend. Bocca: ‘We hebben de kinderen na drie jaar nog eens bekeken. Toen bleek dat de intensief behandelde groep nog steeds het voordeel had van de gewichtsreductie en een betere lichaamssamenstelling.’

Daling gezondheidskosten

Gezien de duidelijke uitkomsten van zijn onderzoek adviseert Bocca om deze kinderen de intensieve behandeling te geven. ‘Dat is natuurlijk op korte termijn duurder, maar op langere termijn scheelt dat zeker in de gezondheidskosten. Want het gaat om een groep kinderen met behoorlijk overgewicht die verhoogde kansen hebben op hart- en vaatziekten en een sterke insuline ongevoeligheid. Met goed en vroegtijdig ingrijpen ontwikkelen ze dat later misschien niet.”

Curriculum vitae

Drs. G. Bocca (Goirle, 1969) studeerde Geneeskunde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij verrichte zijn onderzoek bij het Groningen Expertise Centrum voor Kinderen met Overgewicht (GECKO) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn studie werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Hutchison Whampoa Limited uit Hong Kong. De titel van zijn proefschrift is ‘Effects of a multidisciplinary treatment program in overweight and obese preschool children’. Bocca werkt als kinderarts in het UMCG.

Noot voor redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:16