Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Onderzoeks- en Expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht in VARA documentaire

01 juli 2013

In de tweede aflevering van de VARA documentaireserie 'Uitgezet' wordt op woensdag 3 juli uitgebreid aandacht besteed aan het Onderzoeks- en Expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht. Het Onderzoeks- en Expertisecentrum is onderdeel van de afdeling Orthopedagogiek van de faculteit GMW en doet gedragswetenschappelijk en juridisch onderzoek naar vraagstukken aangaande asiel- en vluchtelingenkinderen.

De VARA documentaireserie 'Uitgezet' gaat over het lot van uitgezette asielkinderen. De afgelopen tien jaar zijn vele honderden kinderen uitgezet naar landen die ze zich niet of nauwelijks nog herinnerden. Hun ouders hadden in Nederland om politiek asiel gevraagd, maar raakten uitgeprocedeerd. Ze kregen de keuze om vrijwillig te vertrekken in ruil voor geld of onder dwang door de Nederlandse overheid te worden uitgezet. Politiek verantwoordelijke bestuurders verzekerden dat het goed zou komen met deze kinderen in het land van hun ouders. Maar hoe het ze daadwerkelijk verging na hun uitzetting, is nagenoeg onbekend.

De documentairereeks ‘Uitgezet’ onderzoekt hoe het kan dat - in de drang zoveel mogelijk asielzoekers uit te zetten - het belang van kinderen uit het oog is verloren. De VARA wil met de serie laten zien wat de gevolgen zijn van het hedendaagse Nederlandse uitzetbeleid voor deze ‘Nederlandse’ kinderen. De serie start woensdag 26 juni met een aflevering over Oorlogskinderen.

‘Uitgezet’, een vierdelige documentaireserie over het lot van uitgezette asielkinderen, op woensdag 26 juni en 3, 10 en 17 juli, om 21.15 uur bij de VARA op Nederland 2.

Website Onderzoeks- en Expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:14