Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Creatief scholierenonderzoek maakt kans op RUG-prijzen

30 maart 2011

Op vrijdag 1 april 2011 zet de Rijksuniversiteit Groningen jonge onderzoekers in het zonnetje. Havo- en vwo-scholieren stuurden ook dit jaar weer massaal hun profielwerkstuk in om kans te maken op de RUG-prijzen. Uit ca. 150 inzendingen kozen deskundige jury's de beste 15 werkstukken op diverse terreinen van wetenschap. De genomineerde scholieren presenteren vrijdag hun onderzoek, waarna de winnaars bekend worden gemaakt. Daarnaast maken de scholieren kans op de publieksprijs.

Bij deze zesde editie van de RUG-profielwerkstukprijzen zijn veel verschillende creatieve presentatievormen gebruikt. Leerlingen zijn namelijk niet verplicht hun onderzoek in een schriftelijk verslag te presenteren, ook al is dat wel de meest gebruikelijke presentatievorm. Dit jaar zijn er onder de genomineerden twee documentaires, een tijdschrift, een website, een computerprogramma, een zwevende constructie en een historische novelle. Stuk voor stuk goede onderzoeken in een verzorgde presentatie. De juryleden hebben deze creativiteit zeer gewaardeerd.

Youtube-filmpjes

Nieuw dit jaar was de mogelijkheid voor de genomineerden om een promotiefilmpje te uploaden op een speciaal Youtube-kanaal. Ook daar blijkt de creativiteit en het enthousiasme van de scholieren. Bijna iedereen maakte van deze mogelijkheid gebruik en plaatste een filmpje. De filmpjes zijn voor iedereen te bekijken via het kanaal ScholierenRUG.

Variatie in wetenschap

Nieuwsgierige leerlingen zijn onderzoekers in de dop, vandaar dat de universiteit hun prestaties wil stimuleren en belonen. De gezamenlijke uitreiking van de prijzen op alfa-, bèta en gammagebied geeft de breedte van de wetenschap en de interesse van de jonge onderzoekers goed weer. Zo was onder de genomineerden dit jaar bijvoorbeeld een persoonlijke zoektocht naar de mogelijkheden voor zinvol vrijwilligerswerk. Maar ook een ontwerp voor een digitale muziekdocent, een computerprogramma dat je oefeningen vergelijkt met de correct gespeelde muziek en adviezen geeft voor verbetering. En ergert u zich aan mensen die zeggen: “Hun hebben dat goed gedaan”? Verdiept u zich dan eens in het genomineerde werkstuk over taalverandering.

Profielwerkstuk met een staartje

Het Bètasteunpunt heeft dit jaar een bijzondere vermelding voor een werkstuk over ‘de metamorfose der Ambystoma mexicanum’, oftewel de ‘axolotl’. Bij dit amfibie groeit geen salamanderstaart aan, zoals bij verwante soorten; het dier behoudt  ook als volwassene het uiterlijk van het onvolgroeide stadium. De scholieren hebben onderzocht of het amfibie toch een volledige ontwikkeling kan doormaken. Dat leek een origineel onderzoek, maar de jonge onderzoekers hadden niet lang genoeg stilgestaan bij de ethische aspecten van een dergelijk onderzoek met dieren.  Het werkstuk is uiteindelijk bij nader inzien niet genomineerd, omdat het onderzoek niet aan een onafhankelijke ethische commissie was voorgelegd.
Wel krijgt het werkstuk een bijzondere vermelding omdat de RUG ook aandacht wil vragen voor de ethische kant van wetenschap, die met dit werkstuk  zo duidelijk naar voren is gekomen. Ook de volgende jaren zullen werkstukken die uit ethisch of maatschappelijk oogpunt de aandacht vragen, een bijzondere vermelding krijgen.

Noot voor de pers

De prijsuitreiking is op 1 april, 13.45-16.00 uur, Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Duisenberggebouw, Zernikecomplex. Nettelbosje 2, Groningen. Blauwe zaal en de Plaza.
Op de markt van 14.30 tot 15.15 is er gelegenheid om leerlingen te spreken over hun onderzoek.  Op verzoek kan na de prijsuitreiking een volledige lijst met winnaars beschikbaar worden gesteld.

Meer informatie:

• Alfasteunpunt: Saskia Visser/Geert Kamminga, 050-3635271, 06-44449504 (Saskia), 06-81048048 (Geert), s.j.visser rug.nl, alfasteunpunt rug.nl
  • Bètasteunpunt: Renske de Jonge, 050-363 7458, r.m.de.jonge rug.nl
  • Gammasteunpunt: Nanda Stijntjes, 050-363 3741, n.stijntjes rug.nl

Lijst van genomineerden

Alfasteunpuntprijs

l’Hexagone et le Lion du Nord. Unis dans leurs contraires
Tobias Schepers, Willibrord Gymnasium, Deurne
Begeleider: dhr. P. Zevenhuizen

ROOSMAX-Magazin
Maxime in’t Groen en Roos Staps, Theresialyceum, Tilburg
Begeleider: Mw. S. van Alphen-Niebuhr