Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

INCAS³-leerstoel voor cognitieve sensorsystemen

20 december 2011

De Rijksuniversiteit Groningen en onderzoeksinstituut INCAS³ hebben een overeenkomst ondertekend voor gemeenschappelijk onderzoek op het gebied van sensorsystemen. In het kader van deze overeenkomst wordt er een bijzondere leerstoel voor cognitieve sensorsystemen ingesteld.
De leerstoel concentreert zich op het omzetten van gegevens in informatie door te leren van mensen die in open omgevingen functioneren. Dit betekent dat er methoden en systemen worden ontwikkeld die in staat zijn te leren, die zich bewust zijn van hun situatie en zowel door experts alsook door leken kunnen worden gebruikt.

Prof. Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen: “Sensortechnologie is een van de gebieden waarop wij ons in Noord-Nederland concentreren en waarvoor wij bijna elke toepassing en elk onderzoeksgebied mogelijk maken. Door de samenwerking met INCAS³ breiden wij ons vooraanstaande onderzoek uit met uitdagende toepassingsvelden zoals gezondheidszorg en energie.”

“Binnen de internationale wetenschappelijke gemeenschap is er een enorme hoeveelheid kennis beschikbaar over sensorsystemen,’’ vult Heinrich Wörtche, wetenschappelijk directeur van INCAS³, aan. “Deze kennis komt echter voornamelijk voort uit monodisciplinair onderzoek dat zich concentreert op specifieke toepassingen in laboratoriumomgevingen. De vragen uit de maatschappij en de industrie vereisen gewoonlijk een brede toepasbaarheid wat veel verschillende disciplines vereist, en die kunnen niet direct door een academische groep worden opgelost. Door zijn multidisciplinaire onderzoeksprogramma's vergroot INCAS³ de beschikbare wetenschappelijke kennis waarmee maatschappelijke en industriële uitdagingen kunnen worden opgelost.”
De Rijksuniversiteit Groningen werkt al op een aantal gebieden samen met INCAS³. Bijvoorbeeld in het interregionale project SmartBot, een Duits-Nederlands onderzoeksprogramma van ruim acht miljoen euro dat zich richt op de ontwikkeling van intelligente robotsystemen.

Over INCAS³

INCAS³ is een in 2008 opgericht onafhankelijk, non-profit onderzoeksinstituut met als doel een brug te slaan tussen kennis van fundamenteel onderzoek en praktische toepasbaarheid van sensorsystemen. INCAS³ richt zich op betrouwbaarheid, beperking van energieverbruik en toepasbaarheid van sensorsystemen in open omgevingen. Het onderzoek vindt plaats in Assen door PhD’s, postdocs en ervaren wetenschappers in combinatie met een team van top-ingenieurs. INCAS³ wordt gecofinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, de Provincie Drenthe, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de Gemeente Assen.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
INCAS³ Yvonne van den Berg, Communications Officer, tel. +31 (0)592 860000, e-mail: yvonnevandenberg incas3.eu

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:53