Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Grenzeloos!’ Ervaar de extremen in de natuurkunde…

Expositie ScienceLinX
30 mei 2011

Hoe zwaar is een zwart gat of kun je sneller dan het licht? In de Science LinX expositie ‘Grenzeloos!’ ga je op zoek naar uitersten in de natuurkunde. Ontmoet de extremen koud, snel, klein en zwaar en ontdek de elementaire deeltjes van ons bestaan... van alles! De expositie is de hele maand juni gratis te bezoeken voor bovenbouwscholieren HAVO/VWO en andere geïnteresseerden.

Deze expositie ‘Grenzeloos’ is ontwikkeld door Science LinX, het science center van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, in samenwerking met diverse onderzoekers van de faculteit. Een deel van de expositie is overgenomen van ‘Master the Universe’ van het Universiteitsmuseum Utrecht.

Kosmische deeltjes

Er is schijnbaar anti-helium gedetecteerd en er zijn geruchten dat er een glimp van het Higgs deeltje is opgevangen in de deeltjesversneller Large Hadron Collider… De theoretische natuurkunde gaat zover als ons denken reikt en zoekt naar oplossingen om steeds meer raadsels als deze op te lossen. Raadsels over caleidoscopische patronen, over de kosmische deeltjes die er dagelijks door ons lijf schieten. Het gaat erom de extremen te doorgronden en te beschrijven. Niets is wat het lijkt en er valt nog van alles te ontdekken in de extreme werelden van de fysica!

Reis door extremen

Tijdens de reis door de extremen in deze expositie is er ruimte voor bijzondere natuurkundige fenomenen, experimenten en ontmoetingen met Groningse natuurkundigen. Zij werken samen met wetenschappers over de hele wereld om nieuwe materialen en instrumenten te ontwikkelen. Voor betere computers, mobiele telefoons, satellieten en toepassingen binnen de gezondheidszorg en duurzame energie.

Noot voor de redactie

• De expositie van ScienceLinX is de hele maand juni te bezoeken op werkdagen van 10.00–17.00 uur bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Nijenborgh 9, Groningen.
  • Meer informatie: Ingeborg Veldman, Science LinX, coördinatie ‘Grenzeloos!’, tel. 050-363 4781, i.c.veldman rug.nl of Tanja van der Woude, Science LinX, voor aanvragen rondleiding, tel. 050-363 9172, t.j.van.der.woude rug.nl
Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:54