Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Sterrenkijk-estafette in Blaauw Sterrenwacht en Kindertuin

23 februari 2011

In het weekend van 11 t/m 13 maart 2011 worden in Nederland voor de 35-ste keer de jaarlijkse Landelijke Sterrenkijkdagen gehouden. Tijdens deze dagen worden op tientallen plaatsen door het hele land sterrenkundige activiteiten georganiseerd om jong en oud kennis te laten maken met het intrigerende universum.

In Groningen wordt tijdens de Landelijke Sterrenkijkdagen 2011 een sterrenkijk-estafette met het thema 'Tijd en ruimte' verzorgd door het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen en de Groningse afdeling van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde. De estafette begint met publieksavonden op 11 en 12 maart in de Blaauw Sterrenwacht en wordt op 13 maart vervolgd in de vernieuwde Kindertuin van de Gemeente Groningen.

Blaauw Sterrenwacht

Tijdens de publieksavonden op 11 en 12 maart is de Blaauw Sterrenwacht van 19.00 tot 23.00 uur geopend. Er zullen rondleidingen door de sterrenwacht gegeven worden, waarbij met mooi weer de bezoekers zelf kunnen observeren met de 40 cm Ritchey-Chrétien Gratama Telescoop. Daarnaast zullen er verschillende hobbytelescopen opgesteld staan op het waarneemterras.

De bezoeker zal de sterrenhemel verder kunnen bewonderen in het Kapteyn Mobiele Planetarium, ook als het geen heldere avond is. Aansluitend bij het thema 'Tijd en ruimte' zullen lezingen voor jong en oud gegeven worden, onder andere over de samenstelling van het universum. Voor de jeugdige sterrenkijkers is er ook een kinderprogramma, waarin zij bijvoorbeeld kunnen experimenteren met infrarood camera's.

Kindertuin

De sterrenkijk-estafette krijgt op 13 maart vanaf 19.00 uur voor zowel kinderen als volwassenen een vervolg in Kindertuin Paddepoel. In deze tuin staan bij helder weer telescopen van de Groninger Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde opgesteld. Leden van de vereniging zullen daarbij vertellen wat er aan de sterrenhemel te zien is. U bent welkom om uw eigen telescoop of verrekijker mee te nemen! Bij slecht weer worden er lezingen over sterrenkunde gegeven, ook aansluitend bij het thema.

Sterren, planeten en manen

In de nacht van 12 op 13 maart is het Eerste Kwartier. We zien dan precies een halve Maan. Juist op de grens van licht en donker kunnen de vele kraters op de Maan  door het hoge contrast extra goed waargenomen worden. De planeet Saturnus staat in het sterrenbeeld Maagd en is met zijn fraaie ringen een van de mooiste hemellichamen die zelfs al met kleine telescopen goed te zien is. Ook Saturnus' grootste maan Titan is met een kleine amateurtelescoop al zichtbaar. In het zuidwesten schittert de heldere ster Sirius en rechts daarvan staat het sterrenbeeld Orion met de mooie Orionnevel. Er zullen nog vele andere fascinerende objecten aan de nachtelijke hemel te zien zijn.

Deelname

De sterrenwacht bevindt zich bovenop de Bernoulliborg  (Nijenborgh 9) op het Zernikecomplex in het noorden van de stad Groningen. De kindertuin bevindt zich aan de Coronastraat 1 in de wijk Paddepoel, ook in het noorden van de stad Groningen.

Alle avonden van de sterrenkijk-estafette zijn gratis toegankelijk en aanmelding is niet nodig. Voor de rondleidingen in de sterrenwacht is de capaciteit echter beperkt. Wanneer u verzekerd wilt zijn van een kaartje voor de rondleiding, kunt u zich hiervoor vanaf ongeveer een week van te voren opgeven op de website: www.rug.nl/sterrenwacht. Voor meer informatie over de activiteiten van de Groninger Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde zie: www.gvws.info.  Meer informatie over alle activiteiten tijdens de Landelijke Sterrenkijkdagen vindt u op de website van stichting De Koepel: www.dekoepel.nl.

Noot voor de pers

Meer informatie:
- Marlies Spijkman (coördinator Blaauw Sterrenwacht en Kapteyn Planetarium)

- drs. Theo Jurriens (voorzitter Groninger Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde)

Laatst gewijzigd:19 januari 2023 09:04