Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Jatropha-experts uit de hele wereld naar Groningen

Nootje met potentie
20 oktober 2010

De Rijksuniversiteit Groningen is 1 en 2 november gastheer van een conferentie over jatropha. Experts uit de gehele wereld komen naar Groningen om de actuele stand van onderzoek en toepassing te bespreken. De Jatropha Curcas is een nootje waaruit plantaardige olie wordt geperst die vervolgens wordt verwerkt tot biodiesel. De plant vindt zijn oorsprong in Midden-Amerika maar komt nu voor in de (sub)tropische gebieden op aarde.

Gastheer van de conferentie is de Groningse hoogleraar chemische technologie prof.dr.ir. Erik Heeres. Zijn wereld draait inmiddels om het nootje, dat groeit aan een soort heester van twee à drie meter hoog. 'De plant is eigenlijk onkruid dat groeit op allerlei plekken in de tropen en subtropen,' zegt Heeres.

Het verbouwen van jatropha heeft een paar grote voordelen ten opzichte van de oliepalm, momenteel een belangrijke bron van biobrandstof. In tegenstelling tot jatropha groeit de oliepalm alleen in een vochtig tropisch klimaat. En dat zijn juist de plekken waar het regenwoud ook is. Voor het verbouwen van jatropha hoeft dus niet perse regenwoud te sneuvelen.

In veel landen, waaronder Indonesië, zijn bedrijven en overheid bezig met het opstarten van jatropha-plantages. Ook zijn er veel plaatselijke initiatieven geïnitieerd om op kleine schaal jatropha te telen. Dat moet leiden tot lokale bedrijvigheid en verbeterde leefomstandigheden.

Keten

In de conferentie staat de gehele keten van zaadje tot eindproduct centraal. Heeres: 'Ons doel is om elk onderdeel van de plant waarde te gaan geven. De noot bestaat voor dertig tot veertig procent uit olie en voor de rest uit eiwitten en vezels. Die vezels kunnen misschien gebruikt worden voor houtpanelen of versterkte plastics. En het vruchtje, waar de noot inzit, is vrij rijk aan suikers.'

Bovendien heeft de noot mogelijk ook een medicinale werking. Niet voor niets heet het nootje ook wel de schijtnoot, vroeger is hij als laxeermiddel gebruikt. Farmaceuten doen daar momenteel onderzoek naar

Regio

Een aparte sessie van het congres is gewijd aan de mogelijkheden voor de regionale economie. Heeres: 'Als jatropha-olie of de nootjes op grote schaal beschikbaar komen kan dat ook nieuwe kansen geven voor het Noord-Nederlands bedrijfsleven. Het kan gebruikt worden voor elektriciteitsopwekking, voor het maken van biodiesel en mogelijk kan de eiwitfractie uit het nootje gebruikt worden in de veevoerindustrie. Maar dan is het is dan wel van belang dat betrokkenen op de hoogte zijn van de specifieke eigenschappen van de jatropha-olie.'

Scholieren

Leerlingen van het Wessel Gansefoort College in Groningen krijgen 1 november een gastles over het nootje. Ze gaan er zelf biodiesel uit maken. 'We moeten ze voorbereiden op de toekomst,' meent Heeres.

Het onderzoek van Heeres en zijn collega’s in Wageningen en Indonesië wordtgefinancierd door de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW).

Noot voor de pers

Meer informatie: prof.dr.ir. H.J. Heeres, tel. 050-363 4174, e-mail: h.j.heeres rug.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:58