Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Blijf depressievrij via internet

22 juni 2010

Depressie is een aandoening die vaak terugkomt. Terugval kan voorkomen worden door het innemen van antidepressiva, maar waarschijnlijk ook met behulp van internet. De vakgroep Klinische Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt, in samenwerking met andere instellingen, of een volledig via het internet aangeboden training een effectieve manier is om terugval in een depressie te voorkomen. Aan de internettraining – en daarmee aan het onderzoek – kunnen nog belangstellenden deelnemen.

Na herstel van een depressie is het nodig om te blijven werken aan het voorkomen van een terugval. Daarom gaat men meestal door met het gebruik van antidepressiva, maar ook internettrainingen lijken mogelijkheden te hebben. Of deze training het risico op terugval inderdaad vermindert, wordt op het ogenblik landelijk onderzocht door de vakgroep Klinische Psychologie van de RUG in samenwerking met het Trimbosinstituut, de Vrije Universiteit Amsterdam en de GGz-instelling Arkin.

Internettraining

De internettraining ‘DepressieVRIJ’ ter voorkoming van een nieuwe depressie, kan gewoon thuis worden gevolgd. Maar als het nodig is, kan de deelnemer in aanvulling hierop hulp krijgen van een therapeut, via de computer of telefonisch.
De training bestaat uit acht lessen die zelfstandig via het internet worden gevolgd. Deelnemers doen dit in een eigen tempo, op zelf gekozen momentent en met een standaard van één les per week. Zij krijgen een jaar toegang tot DepressieVRIJ. Indien zij na de training gebruik willen blijven maken van de internetomgeving, dan dienen zij tenminste één maal per drie maanden in te loggen.

Dagdromen

De modules die in de training aan de orde komen, zijn: het veranderen van beperkende denkpatronen - bijvoorbeeld met behulp van dagdromen - het bijhouden van de stemming en het leren om positieve gebeurtenissen goed te onthouden. Deze modules zijn gebaseerd op een groepstraining die al eerder bewezen heeft effectief te zijn (Bockting e.a., 2005, 2009).

Preventieplan

De training eindigt met het opstellen van een persoonlijk preventieplan waarin de deelnemer zelf aangeeft waaraan terugval te herkennen is (zoals langer slapen of meer eten) en wat hieraan te doen is (bijvoorbeeld er met iemand over praten of met vrienden afspreken). Naast de internettraining is er ondermeer via SMS-berichten controle op eventuele terugkerende symptomen van een depressie.

Deelname aan onderzoek

Deelname aan DepressieVRIJ is op dit moment alleen mogelijk voor diegenen die willen meedoen aan het onderzoek naar de effectiviteit van de training.
Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor opgeven als in het verleden ervaring is opgedaan met meerdere depressies, maar men momenteel hiervan hersteld is.
Contactgegevens kunnen gemaild worden naar doorbreekdepressie gmail.com of bel naar 06-39616754 of www.doorbreek-depressie.nl.

Noot voor de pers

Contactinformatie: Gemma Kok, g.d.kok rug.nl, tel 06-42263315, of met een van de andere onderzoekers via: tel. 06-39616754
Meer informatie: www.doorbreek-depressie.nl

Laatst gewijzigd:14 september 2023 15:39