Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Glansrijke overwinning van RUG-team in de Nationale Supply Chain Management Competitie

18 januari 2010

Het team van promovendi van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft op 14 januari 2010 voor de tweede keer op rij de Nationale Supply Chain Management Competitie gewonnen. Bij de finale in Amersfoort boekte het RUG-team een stevige overwinning op 220 teams van 80 toonaangevende bedrijven en 18 onderwijsinstellingen zoals Philips, Mexx, Canon, Unilever, Nijenrode en TU Delft.

In de competitie 'The Fresh Connection' (www.thefreshconnection.nl) moeten de teams een noodlijdende producent van vruchtensap tot marktleider maken. Dit jaar was het doel niet alleen om korte termijn winst voor het bedrijf te boeken, maar ook het realiseren van een duurzame groei door middel van maatschappelijk verantwoord beleid.

Realistische strijd

Met deze uitbreiding komt de competitie dichterbij de praktijk te staan en wordt de strijd nog realistischer. De overwinning van het team van de Rijksuniversiteit Groningen toont daarbij duidelijk aan hoe waardevol een academische denkwijze is bij het oplossen van problemen uit de praktijk.

Na de start in november vorig jaar trokken de deelnemende teams tijdens de eerste zeven rondes hun bedrijf uit de rode cijfers door inkoop, productie en verkoop af te stemmen op een weerbarstige afzet- en leveranciersmarkt. Op basis van de gemiddelde score in de voorrondes werden de 22 beste teams geselecteerd voor de finale, met de RUG aan kop.
De finalerondes boden nieuwe uitdagingen. Het was niet meer afdoende om het eigen bedrijf te verbeteren en passief op de markt te reageren. In de eerste finaleronde kon men inkoopcoöperaties met concurrerende teams vormen om betere contracten met leveranciers af te sluiten. Daarnaast kon er met concurrenten op het gebied van R&D samengewerkt worden om de houdbaarheid van producten te verhogen.

Samenwerking loont

Teams die de samenwerking aandurfden en erin slaagden andere te enthousiasmeren, presteerden duidelijk beter. Het team van de RUG vond geschikte partners en bouwde zijn positie verder uit. De voorsprong van de RUG was na de eerste ronde in de finale zelfs zo groot, dat dagvoorzitter prof. Steef van de Velde (Erasmus Universiteit) zich even afvroeg of het nog wel zin had om de laatste ronde te spelen.
De organisatie had voor de laatste finaleronde echter een grote verrassing in petto. De zes beste teams konden in maatschappelijk verantwoorde projecten (zoals het Fair Trade label) investeren en zo de consument (vertegenwoordigd door het publiek) voor zich winnen. De teams konden (eventueel in samenwerking met een ander team) een projectplan opstellen en aan de zaal presenteren. Waar Refresco en Hillebrands ervoor kozen om geen samenwerking aan te gaan, bundelden Philips/Altrex en RUG/Ewals hun krachten.

Juiste balans

Tijdens de presentaties waarin de spanning was te snijden, kwam Joost de Bruijne (directeur Healthy People, producent van verantwoorde vruchtensappen) al tot de conclusie dat het RUG/Ewals team verreweg de meest doordachte campagne had. "Ze verdienen het om te winnen." Nadat de markt naar rato van een publieksstemming verdeeld werd onder de zes finalisten, startte de laatste ronde waarin het team van de Rijksuniversiteit Groningen als onbetwiste winnaar uit de strijd naar voren kwam.
De sleutel tot de overwinning van het Groningse team was uiteindelijk de coöperatieve houding tegenover concurrenten. Vice President Purchasing Arnout Pool van het RUG-team benadrukt dat samenwerking hoog in het vaandel stond bij het zoeken naar de juiste strategie. "Wij hebben de juiste balans kunnen vinden tussen zelf voor de winst gaan en oog hebben voor de belangen van anderen."

Het RUG team bestond uit de volgende promovendi van de vakgroep Operations van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (in alfabetische volgorde):
Arnout Pool – Vice President Purchasing
Bart Dogger – Vice President Operations
Boyana Petkova – Vice President Supply Chain Management
Tim van Kampen – Vice President Sales

De vakgroep Operations levert logistieke topopleidingen op Bachelor, Master en PhD niveau en werkt samen met bedrijven in het oplossen van logistieke en supply chain problemen. Voor meer informatie zie: http://www.rug.nl/feb/faculteit/vakgroepen/operations/index

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:57