Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Integrative omics to understand human immune variation

Beter begrip van menselijke immuunvariatie

In zijn proefschrift beschrijft Aguirre Gamboa waarom het immuunsysteem van mens tot mens kan verschillen. Dit heeft hij gedaan door verschillende soorten biologische data samen te voegen. Dagelijks komen we in aanraking met miljoenen micro-organismen. Om al deze interacties het hoofd te bieden heeft de mens verdedigingsmechanismen ontwikkeld die onvriendelijke micro-organismen opzoeken en vernietigen. Gezamenlijk worden deze mechanismen het immuunsysteem genoemd. Wanneer het immuunsysteem niet goed werkt, en te langzaam reageert op schadelijke micro-organismen, zorgt dat voor infecties. Wanneer het immuunsysteem echter te actief is, kan dat het eigen lichaam schaden. Het immuunsysteem van ieder mens varieert als gevolg van onze genetica, levensstijl en het specifieke milieu rondom een persoon.

In het eerste deel van dit proefschrift onderzocht Aguirre Gamboa welke factoren belangrijk zijn voor immuunvariatie. Dit heeft hij gedaan door naar de hoeveelheden van circulerende bloedcellen te kijken als ze worden blootgesteld aan bepaalde micro-organismen. Uiteindelijk kon hij de aantallen van verschillende immuuncellen voorspellen aan de hand van hun genetische aanleg.

In het tweede deel van zijn proefschrift heeft hij de rol van genexpressie in immuuncellen verkend in de menselijke gezondheid. Eerst bepaalde hij de impact van de genetica op genexpressie in immuuncellen door nieuwe computationele methoden toe te passen. Daarna heeft hij de veranderingen van genexpressie in immuuncellen van patiënten bepaald in de tijd nadat ze werden gestimuleerd door ziekte relevante moleculen.

CV Raul Aguirre Gamboa

Raul Aguirre Gamboa (1986) studeerde Genomic Biotechnology aan de Autonome Universiteit van Nuevo Léon (Mexico) en vervolgens voltooide hij de masteropleiding  Bioinformatics aan de Tecnológico de Monterrey (Mexico). Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Integrative omics to understand human immune variation”.