Over ons Actueel Evenementen Promoties

Challenges in using cardiovascular medications in Sub Saharan
Africa

Beperkte therapietrouw en medische kennis in Sub-Sahara Afrika

Verschillen tussen zorgverleners in behandelaanpak in Sub-Sahara Afrika moet worden aangepakt. Bovendien moet er aandacht worden besteedt aan bijwerkingen van en tevredenheid over medicatie om cardiometabole ziekten te behandelen, zodat therapietrouw vergroot wordt. Dat concludeert Derbew Berhe in zijn proefschrift over de behandeling van cardiometabole ziekten in Sub-Sahara Afrika.

Metabole ziekten nemen steeds meer toe, ook in Afrika. Om deze toenemende last goed te behandelen, is kennis over medicijnen en toegang van patiënten tot deze medicijnen van groot belang. Omdat de bestrijding van infectieziekten in Sub-Sahara Afrika prioriteit heeft, ontbreekt kennis over het gebruik en de veiligheid van cardiometabole medicijnen en het effect van deze medicijnen op het bereiken van behandeldoelen.

Berhe concludeert allereerst dat algemene medicatiekennis van zorgverleners suboptimaal is. Daarnaast laat hij zien dat het monitoren van bijwerkingen meer informatie kan geven over de aard van bijwerkingen bij verschillende groepen mensen. Hij adviseert dan ook om ook bij andere medicatiegroepen dit monitoren toe te passen. Tot slot concludeert Berhe dat behandeling van hypertensie (hoge bloeddruk) in Ethiopië niet altijd leidt tot het behalen van de behandeldoelen.  De therapietrouw blijkt laag, mogelijk deels door ontevredenheid over de behandeling en het ervaren van bijwerkingen. Dat is mogelijk niet de enige oorzaak van het beperkte effect van behandeling, maar Berhe adviseert desondanks om interventies zo te ontwerpen dat zorgverleners dezelfde behandeling toepassen en meer aandacht te besteden aan eventuele bijwerkingen en tevredenheid van patiënten, zodat de therapietrouw toeneemt.

Derbew  Fikadu Berhe (1979) studeerde aan de universiteit van Addis Ababa, Ethiopië (bachelor farmacie) en behaalde een Master in Farmacologie en Toxicologie aan het Nationaal Instituut voor Farmaceutische Opleidingen en Onderzoek in Mohali, India. Zijn onderzoek is onderdeel van onderzoeksprogramma M2): Methods in Medicines evaluation & Outcome research van onderzoeksinstuut SHARE en werd gefinancierd door NUFFIC. Momenteel is hij werkzaam als docent en onderzoeker aan de Mekelle University in Ethiopië.