Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Microglia phenotypes in aging-associated diseases

De rol van immuuncellen in de hersenen bij veroudering

Bij het ouder worden neemt de ontstekingsactiviteit in de witte stof van de hersenen toe. Dat concludeert Zhuoran Yin in haar proefschrift. Yin onderzocht hiervoor proefdieren en hersenen van overleden donoren. Haar bevinden kunnen mogelijk van belang zijn bij het vaststellen van de eerste symptomen van hersenveroudering en het inschatten van de progressie van neurodegeneratieve aandoeningen als Alzheimer en Parkinson.

Veroudering gaat vaak gepaard met de ziekte van Alzheimer en andere neurodegeneratieve aandoeningen. Met de toenemende levensverwachting nemen ook deze ouderdomsziekten toe. Deze ouderdomsziekten ontstaan onder meer doordat er zogenaamde eiwitophopingen ontstaan in de hersenen, die leiden tot symptomen van dementie. Het was al bekend dat er bij veroudering een toenemende ontstekingsreactie te zien is in de hersenen. Dat komt voornamelijk door de activiteit van microglia, de immuuncellen van de hersenen. Yin  onderzocht veranderingen in deze cellen bij het ouder worden, om een beter beeld te krijgen van de mechanismen die bij veroudering in de hersenen een rol spelen.

Yin concludeert onder andere dat microglia voor een verhoogde ontstekingsactiviteit zorgen in de buurt van eiwitophopingen in de hersenen van ouderen met Alzheimer. Ook concludeert zij dat er bij alle ouderen een toename van ontstekingsactiviteit te zien is in de witte stof van de hersenen. Meer kennis over het gedrag van microgliacellen bij veroudering kan helpen om voorspellingen te doen over het ontstaan van neurodegeneratieve aandoeningen en de progressie daarvan.

Zhuoran Yin (1987) studeerde geneeskunde aan Huazhong University of Science and Technology (China). Ze voerde haar onderzoek uit binnen onderzoeksinstituut BCN-BRAIN. Het onderzoek werd gefinancierd door de Chinese Scholarship Council, Detalplan Dementie en Reserach Foundation-Flanders (FWO). Ze is nu werkzaam in het Tongji Hospital in Wuhan.