Over ons Actueel Evenementen Promoties

Local neighbourhood tree species composition effects in young forest stands

Impact of stress, species identity and multitrophic interactions
Promotie:Dhr. M. Dillen
Wanneer:29 september 2017
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. ir. C. (Chris) Smit, prof. dr. K. Verheyen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Local neighbourhood tree species composition effects in young
forest stands

Soort bomen meer impact op bosecosysteem dan diversiteit boomsoorten

Mathias Dillen heeft onderzocht hoe en waarom verschillen in boomsoortensamenstelling het functioneren van bosecosystemen kunnen beïnvloeden. Daarnaast probeerde hij te testen hoe deze invloed kan veranderen als de bomen te maken krijgen met stresscondities.

Dillen concludeerde dat de impact van welke soorten aanwezig zijn veel prominenter is dan hoeveel verschillende soorten er zijn. Vooral de aanwezigheid van eenzelfde soort als de bestudeerde zaailing kon heel negatieve effecten hebben, wellicht door een verhoogde gevoeligheid aan eikenmeeldauw. Dit suggereert dat het individueel mengen van bomen het meeste voordeel zou opleveren in een gelijkaardige context, maar er zijn ook nadelen verbonden aan deze aanpak zoals het verdringen van minder competitieve boomsoorten.

Voor zijn onderzoekmat Dillen eerst biomassa en andere groeikarakteristieken in een Belgische Korte Omloophout plek waar verschillende hoogproductieve Zweedse wilgenklonen waren gemengd. De metingen werden uitgevoerd na twee en vier groeiseizoenen sinds de aanplant, voor de eerste oogst. Bovendien ging hij gedurende drie groeiseizoenen na wat de invloed is op jonge zaailingen van de eik in twee Belgische jonge bosopstanden die deel uitmaken van het FORBIO project. Hier werd zowel gekeken naar groei als bovengrondse en ondergrondse biomassa. Vervolgens bracht hij deze boomeigenschappen in verband met beschaduwing door naburige bomen en infecties door eikenmeeldauw, een belangrijke bladschimmel. Ook onderzocht hij potentiële biologische controle van deze schimmel door het citroenlieveheersbeestje, zowel bij de situatie in het veld als onder beter gecontroleerde laboratoriumcondities. Deze biologische controle bleek beïnvloed te worden door watercondities van de plant. Meer onderzoek is nodig om deze invloed beter te begrijpen en om na te gaan of deze biologische controle voor de groei en gezondheid van de bomen wel echt relevant is.

Mathias Dillen promoveert aan e RUG op onderzoek dat hij uitvoerde bij instituut GELIFES van de RUG en ForNaLab van de Universiteit Gent. het werd gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds en FWO.