Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Valorization of bio-based alcohols using catalytic technology

Duurzaam plastic en gas uit biomassa

Biomassa is een veelbelovende kandidaat voor de productie van duurzame grondstoffen voor de energiesector, transport en in de productie van chemicaliën. Het is in relatief grote hoeveelheden beschikbaar en daarnaast relatief goedkoop. Diverse biobrandstoffen en bio-based chemicaliën worden inmiddels al uit biomassa geproduceerd.

Angela Kumalaputri onderzocht het gebruik van bio-based 5-hydroxymethylfurfural (HMF) en glycerol voor de productie van een uitgangsmateriaal voor respectievelijk plastic en groen gas. Nieuwe katalytische processen zijn ontwikkeld, getest en geoptimaliseerd om zoveel mogelijk opbrengst te genereren.

Het promotieonderzoek van Angela Kumalaputri vond plaats bij de afdeling Chemische Technologie van het onderzoekinstituut ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering van het Indonesian Directorate General of Higher (DIKTI) en het EDGAR research programma (Energy Delta Gas Research). Zij werkt nu als lecturer aan de Parahyangan Catholic University, Bandung, Indonesië.