Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Biobased furanics from sugars

Efficiëntere productie van groene bouwstenen voor plastics

In de afgelopen twee decennia heeft het omzetten van biomassa naar groene chemicaliën veel aandacht gekregen. Het gaat daarbij vooral om het verwerken van reststromen uit de land- en bosbouw. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van ‘groene’ platform chemicaliën, een belangrijke groep van verbindingen die veel potentie heeft als grondstof voor bijvoorbeeld plastics. Het is gebleken dat vooral groene furanen zoals furfural (FF) en 5-hydroxymethylfurfural (HMF) goede kansen hebben om uiteindelijk op grote schaal commercieel gemaakt te worden.

Het grootste probleem om de biomassa effectief naar dergelijke groene furanen om te zetten is de lage opbrengst van het proces, onder meer door de relatief slechte thermische stabiliteit van de geproduceerde furanen tijdens de reacties.

Jenny Soetedjo beschrijft in haar proefschrift experimenteel onderzoek om de opbrengsten van groene furanen te verbeteren door de juiste selectie van 1) de uitgangstof (sucrose, fructose, sorbose, tagatose, psicose en xylose, 2) de proces condities (temperatuur, concentraties, type oplosmiddel, concentratie van de voeding) en 3) het type katalysator.

Het promotieonderzoek van Jenny Soetedjo vond plaats bij de afdeling Chemische Technologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG), met financiering van DIKTI (Directorate General of Indonesia Higher Education) en Parahyangan Catholic University. Zij werkt inmiddels als Lecturer aan de Parahyangan Catholic University (Indonesië).