Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biology of acute myeloid leukemia stem cells

Mechanisme van acute myeloïde leukemie (AML)-stamcellen verder ontrafeld

Acute myeloïde leukemie (AML) is een vorm van bloedkanker waarbij te veel onrijpe witte bloedcellen worden geproduceerd die ophopen in het beenmerg en de aanmaak van normale bloedcellen verstoren. De prognose voor patiënten met AML is meestal somber omdat de ziekte na een behandeling met chemotherapie vaak terugkeert. Hoewel het aantal zieke cellen bij deze behandelingen sterk afneemt, blijven er vaak nog een paar cellen over die artsen de leukemie-stamcellen noemen. In dit proefschrift onderzoekt Mattes deze leukemie-stamcellen in de hoop beter te begrijpen hoe deze cellen de behandelingen weten te overleven.

In het eerste deel van het proefschrift richt Mattes zich op CITED2 en PU.1, twee eiwitten die een rol spelen bij het ontstaan van AML. CITED2 lijkt verantwoordelijk te zijn voor de groei en overleving van de AML-cellen, en het onderzoek liet zien welke interacties hierbij een rol kunnen spelen. Vervolgens bekeek Mattes ook de metabole eigenschappen van leukemie-stamcellen. De AML-cellen met een lage mitochondriale activiteit bleken vaker resistent voor chemotherapie. Deze cellen kun je echter wel raken door de zogenoemde BCL2 regulator te remmen. Dit biedt mogelijke kansen voor toekomstige behandelingen.

Curriculum Vitae

Katharina Mattes (1986) studeerde Moleculaire Biologie en Moleculaire Geneeskunde aan de Universiteit van Wenen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Biology of acute myeloid leukemia stem cells”.