Over ons Actueel Evenementen Promoties

Why we gossip

A functional perspective on the self-relevance of gossip for senders, receivers and targets
Promotie:Mw. E. (Elena) Martinescu
Wanneer:19 juni 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. O. (Onne) Janssen, prof. dr. B.A. (Bernard) Nijstad
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Why we gossip

Roddelen functioneel voor alle betrokkenen: zender, ontvanger en onderwerp

Mensen roddelen regelmatig in allerlei sociale settings. Dat is niet voor niets, want roddelen is functioneel voor alle betrokkenen, concludeert Elena Martinescu : zender, ontvanger en degene over wie geroddeld wordt. Roddelen is een essentieel onderdeel van het leven in sociale groepen, omdat het mensen helpt zich aan te passen aan de eisen en uitdagingen die de omgeving hen oplegt.

Mensen verspreiden roddels om aan hun behoefte aan informatie te voldoen, om invloed uit te oefenen en om sociale connecties aan te gaan. Roddelen helpt ontvangers om zichzelf te evalueren ten opzichte van degene over wie geroddeld wordt. Bij het lijdend voorwerp roepen roddels emotionele reacties op, waardoor zijn of haar reacties worden gevormd. Martinescu toont aan dat roddelen in het algemeen functioneel is voor zenders, ontvangers en doelwitten, omdat het voor individuen een toegankelijke manier is om te leren over hun eigen positie ten opzichte van hun sociale omgeving en om zich aan te passen aan de daarin geldende eisen.

Zie ook het oudere bericht: Horen van roddels over anderen stimuleert zelfreflectie en groei