Over ons Actueel Evenementen Promoties

Design and development of novel layered nanostructured hybrid materials for environmental, medical, energy and catalytic applications

Promotie:Mw. G. (Georgia) Potsi
Wanneer:16 december 2016
Aanvang:12:45
Promotors:P. (Petra) Rudolf, Prof, prof. dr. D. Gournis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Design and development of novel layered nanostructured hybrid
materials for environmental, medical, energy and catalytic
applications

Nieuwe materialen op basis van koolstof nanodiscs

Het is mogelijk om met bouwstenen van enkele nanometers nieuwe, hybride materialen te bouwen met nieuwe eigenschappen. Georgia Potsi gebruikt deze techniek om ‘gelaagde nanogestructureerde hybride materialen’ te maken en onderzocht toepassingen op het terrein van milieu, energie, medische toepassingen en katalytische doeleinden. Zij richtte zich met name op het maken van koolstof nanodiscs waarin verschillende materialen zijn verwerkt.

Het onderzoek van Potsi geeft onder meer inzicht in de manier waarop de deopositie van lagen materiaal kan plaatsvinden, de invloed van de afstand tussen lagen en de gevolgen van diverse protocollen voor fabricage op structuur en daarmee de eigenschappen van het uiteindelijke materiaal.

Georgia Potsi verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Oppervlakken en Dunne Lagen van het Zernike Institute for Advanced Materials met ondersteuning van het Ubbo Emmius fonds.