Over ons Actueel Evenementen Promoties

Freedom of contract, bargaining power & forum selection in bills of lading

Promotie:Dhr. J.A. Salmeron
Wanneer:22 december 2016
Aanvang:11:00
Promotor:prof. mr. dr. M.H. (Mathijs) ten Wolde
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Freedom of contract, bargaining power & forum selection in
bills of lading

Onderzoek naar relatie tussen contractsvrijheid en forumkeuzeclausules

Het vermogen van partijen om bindende overeenkomsten aan te gaan en de inhoud van deze overeenkomsten te kunnen bepalen, is de hoeksteen van ons marktsysteem. Het is het gevolg van onze liberale opvattingen over het zijn van een persoon, waarbij individualiteit en autonomie essentiële kenmerken vormen van de persoonlijkheid. Ondanks het grote belang dat aan deze concepten wordt gehecht, heeft de vrijheid van contracteren in de loop der jaren aanzienlijke wijzigingen ondergaan vanwege het feit dat daar steeds meer beperkingen op zijn aangebracht. Dit nieuwe inzicht berust op het idee dat contractspartijen niet altijd gelijkwaardig zijn en dat er onderwerpen zijn die daarom niet aan de contractsvrijheid van partijen moet worden overgelaten.

In het proefschrift van Juan Alberto Salmerón Henríquez staat de relatie tussen contractsvrijheid (met aangebrachte beperkingen) en forumkeuzeclausules centraal. Daarbij ligt de nadruk op de vraag of dergelijke clausules als een vorm van misbruik van contractenrecht kunnen worden gezien. Het uitvoeren van deze analyse vindt plaats aan de hand van het tot stand komen van zeevervoersovereenkomsten onder cognossement, die worden bestudeerd in het licht van de bestaande internationale regelingen op het gebied van handel. Salmerón Henríquez sluit af met conclusies waarin de vraag wordt beantwoord of in dit veld wijzigingen noodzakelijk zijn gezien het nieuwe denken over contractsvrijheid, de verschillende posities van contractspartijen en misbruik van recht.

Juan Alberto Salmerón Henríquez verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Het onderzoek werd gefinancierd door BBC Chartering.