Over ons Actueel Nieuws

Functional neuroimaging of state, course, and symptom specificity in affective psychopathology

Promotie:Mw. H. (Hui) Ai
Wanneer:21 december 2015
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. A. (Andre) Aleman
Copromotors:prof. dr. M.J. (Marie-José) van Tol, dr. E.M. Opmeer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Functional neuroimaging of state, course, and symptom specificity
in affective psychopathology

Functionele MRI als voorspeller van depressieverloop

De rol die het brein speelt bij depressieve stoornissen is nog niet geheel bekend. Promovenda Hui Ai onderzocht het depressieve brein met behulp van functionele MRI, met als doel om het verloop van een depressie te voorspellen en of specifieke symptomen gepaard gaan met een uniek patroon van hersenactivatie. De bevindingen van Ai suggereren dat functionele MRI van nut kan zijn als aanvulling op klinische metingen bij het inschatten van risico’s en het kiezen van behandelingen in de klinische psychiatrie.

Depressie kan zeer verschillend verlopen: de ene patiënt voelt zich na drie maanden beter, de andere pas na drie jaar. Ook hebben sommige patiënten terugkerende symptomen en anderen niet. Ai voerde verschillende onderzoeken uit waarbij de activiteit in bepaalde hersengebieden bij depressieve en niet-depressieve onderzoeksdeelnemers werd gemeten. Zo liet ze deelnemers een geheugentaak uitvoeren tijdens functionele MRI die na twee jaar werd herhaald. Bij depressieve patiënten die bij de eerste sessie een verhoogde activiteit van verschillende hersengebieden vertoonden tijdens het herinneren van woorden met een negatieve betekenis, bleken de klachten na twee jaar niet verminderd. Ai vond tevens een verband tussen vermindering van depressieve symptomen en de activatie van hersengebieden bij het onthouden van positieve gebeurtenissen. Er lijkt geen sprake te zijn van blijvende schade op dat gebied na herstel van een depressie.

Ook onderzocht Ai of met behulp van functionele MRI onderscheid kan worden gemaakt tussen suïcidale en niet-suïcidale patiënten. Zij stelde vast dat depressieve suïcidale patiënten op basis van hun neurale reacties tijdens emotionele verwerking als zodanig kunnen worden herkend.

Ondanks de hoge kosten en de beperkte beschikbaarheid van MRI, suggereren de bevindingen van Ai dat functionele MRI van nut kan zijn als aanvulling op klinische metingen bij het inschatten van risico’s en het kiezen van behandelingen binnen de klinische psychiatrie.

Hui Ai (1986) studeerde psychologie en sociale neurowetenschappen aan de Normal University in Beijing. Zij voerde haar promotieonderzoek uit in het kader van het onderzoeksprogramma Interdisciplinary Center Psychopathology and Emotion regulation(ICPE) van BCN-BRAIN, met financiering van de Chinese Scholarship Council.