Over ons Actueel Nieuws

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biomechanical regulation of endothelial phenotype

Schuifspanning houdt weefsellaag in bloedvaten in conditie

Bij het wel of niet ontstaan van hart- en vaatziekten is een belangrijke rol weggelegd voor het endotheel, de weefsellaag aan de binnenkant van de bloedvaten. Promovenda Ee Soo Lee stelt in haar proefschrift dat voldoende beweging in combinatie met gezonde voeding schade aan het endotheel tot op hoge leeftijd kan helpen beperken en dus hart- en vaatziekten kan helpen voorkomen.

Het endotheel vangt chemische en fysische signalen van de bloedstroom op en reageert daarop. De bloedstroom creëert een zogeheten schuifspanning op het endotheel. Deze schuifspanning is van groot belang om het endotheel in goede conditie te houden. Regelmatige inspanning en een gebalanceerde voeding verhogen de schuifspanning, een zittende leefstijl, roken en ongezonde voeding verlagen deze juist.

Factoren die het endotheel negatief beïnvloeden, zijn onder andere het eiwit TGF-β, dat verschillende processen in de cel regelt, maar ook ontregelt, oxidatieve stress, waarbij schadelijke reactieve zuurstofverbindingen worden gevormd die de cel verstoren, en veroudering. Lee onderzocht de wisselwerking tussen de positieve invloed van schuifspanning en de negatieve invloed van TGF-β, oxidatieve stress en veroudering. Zij toonde aan dat een hoge schuifspanning het endotheel beschermt tegen de schadelijke prikkels van TGF-β, oxidatieve stress en veroudering door de functie van endotheelcellen te herstellen of te behouden. Op deze wijze draagt een hoge schuifspanning op het endotheel bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Ee Soo Lee (1982) studeerde Biochemie (BSc) en Medische Wetenschappen (MSc) aan de Universiteit van Malaya (Maleisië). Zij verrichtte het onderzoek voor haar promotie bij het W.J. Kolff Institute, in het kader van het onderzoeksprogramma Restoring Organ Function by Means of Regenerative Medicine (REGENERATE). Financiering kwam van het W.J. Kolff Institute en de Jan Kornelis de Cock Stichting. Na haar promotie gaat Lee aan de slag als postdoctoraal onderzoeker aan de National University van Singapore.